VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do EU s dopravní zácpou

LIPOVÁ - Komentář ke zřízení hraničního přechodu u Lipové

1.10.2008
SDÍLEJ:

STAROSTA LIPOVÉ PETR KLÍR ukazoval, z jaké chatrné cestičky by se měl stát hraniční přechod pro vozidla. Foto: DENÍK/ Václava Simeonová

Krajský úřad Karlovarského kraje se rozhodl vyjít vstříc žádostem německé strany a zahájil přípravné a projektové práce, směřující k otevření silničního přechodu pro motorová vozidla do 3,5 tuny Mýtina – Neualbenreuth v okrese Cheb. Doposud sloužil přechod pouze pro pěší.

Slavnostními podpisy stvrdil 5. února 2008 hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel a přednosta Státního stavebního úřadu Amberg - Sulzbach Hermann Gläser kooperační ujednání mezi krajem a svobodným státem Bavorsko. Na fotografii ze slavnostního aktu se, kromě jmenovaných pánů, přívětivě culí starosta Neualbenreuthu pan Köstler. Starosta Lipové, obce, na jejímž území se přechod nachází a která ponese celou zátěž ze zvýšeného provozu, chybí. O přípravě celé akce nebyl průběžně informován, na dopis z roku 2006 mu hejtman neodpověděl, pochopitelně nebyl ani pozván k slavnostnímu podpisu.

Důvod je jednoduchý: Krajskému úřadu je jasné, že se plány na otevření přechodu setkají (a také setkaly) s mimořádnou nevolí občanů z potrefené obce. Nejde totiž jenom o přechod, jde o to, že navazující komunikace jsou kapacitně i co do technického stavu zcela nevyhovující.

V územně plánovací dokumentaci okresu Cheb z roku 1994 i v dalších územně plánovacích podkladech se sice s otevřením přechodu počítá, a stanovisko hejtmana k petici občanů obce Lipová (kteří záměr kraje v drtivé většině odmítli) se na tuto dokumentaci odvolává. Ovšem: ve všech těchto podkladech je uvedena podmínka, že musí být za přechodem vybudovány i komunikace, zajišťující kapacitně, tedy svým technickým stavem a provedením, budoucí a z největší části tranzitní provoz, který bude směřovat k silnici I. tř. Cheb – Mariánské Lázně.

A tuto podmínku dosud zpracovaný návrh (studie) nesplňuje. Místo aby byl zrekonstruován celý, přibližně čtrnáctikilometrový úsek, stane se tak pouze v první části trasy, a celý ten tranzitní frmol bude vypuštěn po sedmi kilometrech v Lipové na náves, tam, kde byly doposud vypouštěny maximálně husy.

Navazující silnice však zůstanou v dosavadní, tedy i dnešnímu provozu zcela nevyhovující podobě: šířka 4 m, někde i méně, ostré a nepřehledné zatáčky a stoupání, rozbité, bez krajnic. Setkání dvou osobních vozů je dobrodružstvím, jesliže však potkáte zemědělské stroje, traktory vskutku obřích rozměrů, pak většinou musí zemědělské vozidlo zajet do příkopu, nebo osobní couvat k nejbližšímu rozšíření. A teď si představte, jaké asi neřešitelné dopravní zácpy budou vznikat v létě, kdy je provoz zemědělských strojů i osobních automobilů největší – a přibudou ke vší té hrůze kombajny.
Zákon o pozemních komunikacích však říká, že silnice III. třídy jsou určeny k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní pozemní komunikace. Tedy nikoliv pro tranzitní dopravu, a už vůbec ne mezistátní. Z tohoto hlediska záměr krajského úřadu přímo odporuje zákonu!

Další zjevná nesrovnalost: dvě části obce Lipová, tedy vesnice Mýtina (8 obývaných usedlostí) a Doubrava (13), budou podle studie ušetřeny zvýšeného provozu a rekonstruovaná silnice se jim vyhne nákladnými obchvaty s dvěma přemostěními potoků. Ovšem samotná obec Lipová bude tranzitní dopravou postižena naplno, rekonstruovaná část silnice končí na náměstíčku v Lipové, přímo u hospody. Trefa takzvaně přímo na komoru, jak už uvedeno výše. A odtud, milí návštěvníci z Německa, vás na další cestě opatruj Bůh. Do Okrouhlé na státní silnici I. tř. Cheb - Mariánské Lázně to máte ještě 7 kilometrů po úzké a rozbité silnici po východním břehu přehradní nádrže Jesenice, kde zejména průjezd Stebnicí a ostrá a naprosto nepřehledná pravá zatáčka do kopce nad ní vám umožní kontakt s vaší pojišťovnou. Alespoň si ověříte, jesti inzerované služby odpovídají skutečnosti.
Co ale řekně hejtman prvním pozůstalým, a ti určitě přijdou?

Zástupce hejtmana pan Zborník už odpověď má: „Ale nelze, prosím pěkně, aniž bychom cokoliv zkoumali, říct, my to tady (silniční přechod) nechceme. To je argument, se kterým v Evropské unii, vzhledem k jejím principům, nemůžeme obstát.“
Občané mají důsledky tranzitního provozu pod svými okny prozkoumány celkem dobře, na rozdíl od krajského úřadu a jeho úředníků. A bez těch zbytečně zraněných a nedejbože mrtvých na naprosto nevyhovujících komunikacích v EU neobstojíme? Podivná logika…

Záhady pokračují: Krajská správa a údržba silnic, která z pověření krajského úřadu studii zadávala, zakázala projektantovi, aby v rámci studie vypracoval expertizu vlivu stavby na životní prostředí (doslovná formulace ze studie: „Posouzení vlivu stavby na životní prostředí nebylo objednatelem požadováno, i když by mělo být řešeno v souběhu se studií z důvodu průchodnosti navržené trasy územím.“).
Jinými slovy – nejzávažnější hledisko, patrně rozhodující, bylo při rozhodování o stavbě samotným Krajským úřadem předem eliminováno.
Na silnici u Mýtiny jsou už dva roky vytýčeny a očíslovány příčné profily stávající komunikace, v délce cca 1 km. V odpovědi hejtmana se však konstatuje, že geodetické práce ještě nebyly zahájeny. Že by si dětičky jen tak čmáraly po silnici?

Otázky pokračují: kolik zaplatí krajský úřad zemědělcům jako náhradu za – kvůli obchvatům Mýtiny a Doubravy - rozkouskovaná pole, která ztrácejí hodnotu díky neobdělatelnosti „odříznutých“ políček (výměry v desetinách hektaru)? Kolik zaplatí KÚ vlastníkům rodinných domků v Lipové, a je jich v přímém kontaktu s komunikací dvacet pět, náhrady za ztrátu tržní ceny jejich majetku, tu je ostatně možné odhadnout u každého majitele na půl milionu? Vždyť automobily budou projíždět ve vzdálenosti pouhých několika metrů od fasád domků! Mezi zástavbu se totiž nevejdou ani chodníky po každé straně komunikace, bude vybudován pouze jednostranný.

Občané vyjádřili v petici ke Krajskému úřadu Karlovarského kraje jasné stanovisko: proti otevření silničního přechodu nic nenamítáme, pokud navazující tranzitní silnice bude v dostatečné vzdálenosti míjet naše obydlí. Neoficiální název celé akce je „Silnice pro Němce“, neboť obyvatelům obce bude přechod sloužit zcela minimálně, navíc ve vzdálenosti 5 km od Lipové směrem na Cheb bude v příštím desetiletí vybudován jihovýchodní obchvat Chebu, komfortní spojení s přechodem Svatý Kříž.

Mají občané právo na klid, na zachování dosavadních životních podmínek? Požadavek je to zcela oprávněný, podivným až nezákonným postupem Krajského úřadu však vážně ohrožený.

(Miroslav Kodet)

Místo události:
1.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

V malém kraji je nás už zase méně. Kde se pokles zastaví?

DALŠÍ SLAVNÁ „BALKONOVKA“ vznikla pro 50. ročník Tourfilmu. Tomáš Třeštík vyfotil cestovatele Miroslava Stingla.

Tip pro vás: Tourfilm slaví půl století

FOTOGALERIE/AUDIO: Energie smetla i Rytíře a je v tabulce první

Karlovy Vary - Energie se v šestém kole WSM ligy potkala s tabulkovým sousedem, do KV Areny dorazilo po třech letech k soutěžnímu utkání Kladno.

OTÁZKA PRO: Blanku Andrášikovou, z Muzea Cheb

I letos připravujete Knihobraní v chebském muzeu. Přiblížíte, kdy se na něj mohou lidé těšit?

Naši prvňáci z 1. ZŠ Cheb

Chebsko - Ve středu 27. září najdete v Chebském deníku prvňáky z 1. ZŠ Cheb.

Upadl jsem na zem a útočník mě stále bil, líčí útok napadený záchranář

Karlovarský kraj – Z brutálního útoku jednadvacetiletého agresora se od víkendu zotavuje řidič Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. Při opakovaném napadání utrpěl vážná poranění v obličeji a zatím netuší, kdy se bude moci vrátit zpět pomáhat svým kolegům zachraňovat životy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení