Tratit bude letiště především za letištní taxy, ale o peníze přijdou i takzvané duty free obchody v odbavovací hale. „V obou případech lze očekávat až poloviční pokles tržeb v porovnání s loňským rokem," uvedl náměstek hejtmana Jakub Pánik (ČSSD).

Podle něho není zatím důvod k panice, protože letiště si v uplynulých letech vedlo velmi dobře a vytvořilo finanční rezervy. V loňském roce jeho zisk dosáhl 7,25 milionu korun, a v roce 2013 to bylo dokonce 13,2 milionu korun. Jak Pánik podotkl, s některými úspornými opatřeními je ale vzhledem k vývoji nutné počítat.

„Zavádění úsporných opatření, zejména ve mzdové oblasti, bylo projednáno se zástupci odborové organizace, působící ve společnosti. Bylo dosaženo shody na tom, že je třeba ke krokům navrženým vedením letiště přistoupit, a tyto byly ze strany odborové organizace akceptovány," poznamenal Pánik.

Cílem společnosti Letiště Karlovy Vary je, což odráží i finanční plán pro rok 2015, aby letiště zůstalo i nadále provozně soběstačné. Tedy aby si vydělalo na pokrytí provozních nákladů. Podle Pánika bude Karlovarský kraj coby vlastník letiště hledat cesty, jak nahradit úbytek klientely z Ruska.

Podle Pánika je dosažení provozní soběstačnosti možné, pokud nedojde k dalším nepředvídatelným okolnostem. „Účetní odpisy vlastního majetku společnosti jsou dle odpisového plánu ve výši kolem 4, 5 milionu korun a rozdíl do plánované účetní ztráty ve výši 2,9 milionu korun je možné pokrýt nerozděleným ziskem z minulých období. Společnost je tedy nadále schopná provozovat letiště bez provozní dotace či jiné finanční podpory, například půjčky, od vlastníka. Tedy od Karlovarského kraje," uvedl Pánik.

Pokud se naplní všechny předpoklady finančního plánu, budou rovněž dodrženy závazky společnosti pro letošní rok ve výši přibližně 6,3 milionu korun. Ty spočívají v doplacení zbytku úvěru poskytnutého Komerční bankou v roce 2011, jištěného Karlovarským krajem, a splátky půjčky od vlastníka letiště, Karlovarského kraje, což jsou prostředky, které slouží kraji pro financování koupě bývalé provozní budovy aeroklubu na letišti.

„Je třeba jasně uvést, že má-li být zachována funkčnost Letiště Karlovy Vary jako letiště mezinárodního a certifikovaného, je nutné zajistit dodržení všech předpisů a zákonných požadavků jak národních, tak mezinárodních. Proto není možné přistoupit k takové redukci nákladů, která by zcela eliminovala pokles výnosů. Důvodem je, že velká část nákladů provozovatele letiště je fixních. Souvisí se zajištěním řádného fungování letiště, zajištěním požadované úrovně provozní bezpečnosti a nemá přímou souvislost s aktuálním objemem provozu na letišti," konstatoval Pánik.

Pokud jde o finanční plán na rok 2015, tento byl sestaven s ohledem na vývoj situace na konci roku 2014 a na začátku roku 2015. Přestože je v současné době velmi obtížné dělat přesnější predikce, vychází finanční plán z předpokladu, že pokles poptávky bude i nadále pokračovat.

A bude dramaticky vyšší než v roce předcházejícím. Pro rok 2015 společnost Letiště Karlovy Vary předpokládá dosažení tržeb ve výši kolem 41 milionů korun, což znamená meziroční pokles zhruba o 35 procent ve srovnání s výsledky, kterých bylo dosaženo v roce 2014.

Pokud jde o oblast nákladů, zavádí vedení společnosti Letiště Karlovy Vary pro rok 2015 řadu dalších úsporných opatření, zejména v mzdové oblasti, jejichž cílem je snížit dopady předpokládaného poklesu výnosů. Celkové náklady pro rok 2015 jsou očekávány ve výši 48,45 milionu korun, což představuje snížení o zhruba 14 procent ve srovnání s objemem nákladů v roce 2014. Rozhodující položkou snížení nákladů společnosti jsou především mzdové náklady, kde dochází ke snížení o 19 procent oproti roku 2014.

Společnost Letiště Karlovy Vary se v roce 2014 potýkala s dopady nepříznivého vývoje způsobeného vnějšími faktory a následným poklesem poptávky po cestách do regionu ze strany tradiční ruské klientely. Na nepříznivý vývoj společnost reagovala již v červnu roku 2014 přijetím okamžitých úsporných opatření. Díky tomu se podařilo dosáhnout téměř původně plánovaného zisku ve výši osmi milionů korun.

Tato opatření zahrnovala zejména přehodnocení plánu nákladů (zejména u oprav a údržby a ostatních služeb) a pozastavení vybraných investičních aktivit, například v oblasti projektové přípravy na rozšíření budovy terminálu či přípravy podkladů pro zahájení procesu EIA v rámci záměru prodloužení a rozšíření ranveje.

Redukce nákladů se nijak nedotkla zaměstnanců, když nedošlo ani ke snižování jejich počtu, úvazků či platů, ani ke snížení objemu prostředků určených na odměny či omezení sociálního programu společnosti.

„Proaktivní a včasnou reakcí na nepříznivý vývoj, který byl způsoben vnějšími okolnostmi a společnost Letiště Karlovy Vary je nemohla nijak ovlivnit, se podařilo udržet hospodaření společnosti za rok 2014 v černých číslech a dosáhnout plánovaných výsledků hospodaření," uvedl ředitel letiště Václav Černý.