„Dvě vína a kávy," přejí si zatím inspektoři v anonymitě. Než nám donesou objednávku, je čas na pár zvídavých otázek na práci v ČOI. První je nasnadě. „Co děláte s objednávkou po zkontrolování?" ptám se. „My se toho dotýkáme opravdu jen z pracovních důvodů a po kontrole to opravdu nevypijeme," smějí se. V tomto případě se tak víno znehodnotí vylitím.

ČOI si sama sestavuje plán, které podniky navštíví. K jeho vytvoření pomáhají velmi často samotné podněty od konzumentů.

„Byla doba, kdy jsme opravdu byli pod přívalem stížností, ale v poslední době mi přijde, že to mírně kleslo a drží se to na podobné hranici," odpovídá inspektor. Dodává, že na každý obdržený podnět mají ze zákona 30 dní na jeho ověření.

To už ale přichází servírka a nese plato s objednávkou. Po úhledném seskládaní na stůl přichází chvíle inspektorů. „Dobrý den, my jsme z ČOI," říkají a zároveň ukazují průkaz. Výraz sympatické servírky mírně pobledl. Druhé výrazné poblednutí přichází ve chvíli, kdy inspektoři zjistí, že karafa s vínem není kalibrována. Jelikož nápojový lístek říká, že má mít víno 0,25 litru, přichází na řadu improvizace. „Přineste nám prosím skleničku na dvě deci a velkého panáka," nenechá se zaskočit kontrolor.

To už si o kontrole špitá celý podnik. V další pauze se tak ptám na další otázku, která míří na „podmírákové" provozovny. „Ideální vzor není, i když se dá říct to, že pokud za barem pracuje zároveň majitel, problém skoro nikdy není," prozrazuje inspektor a dodává:

„Nedávno jsme měli kontrolu v jedné vyhlášené hospůdce v Plzni. A tam byly opravdu solidní ´podmíráky´," směje se a naráží tak na téma, že restaurace v menších městech patří mezi ty více spolehlivé, i když černou ovci naleznete všude.

To už ale přichází servírka a nese požadované sklenice. „Tak to prosím přelijte," poprosí ji jeden z inspektorů. Klepající se ruce ukazují v plném světle nervozitu a pár kapiček jde vedle.

„Budeme na to myslet," snaží se ji zklidnit kontroloři. Víno se do kontrolní sklenice rozlívá do poslední kapičky, až mám dojem, že je škoda, že sklenice nejde vyždímat.

U obou sklenek vína kousek chybí. „Ve výsledku by zákazník přišel o 80 haléřů," říká přepočítaný výsledek inspektor.

„A teď je čas na úředničinu," s těmito slovy se vytahuje notebook s příruční tiskárnou a začíná se vyplňovat protokol.

„Myslíš, že se už dole propálili?" ptá se inspektorka a naráží tak na druhou kontrolu v dolním patře. „Když jdete po práci posedět, jaké to pro vás je?" Moje otázka vzbuzuje veselí.

„Už je to trošku pracovní deformace, takže neustále sleduji měrky, ceny a vše další. Chodím ale na správná místa, kde je vše v pořádku a můžu tak vypnout," odpovídá.

ČOI nekontroluje v restauracích jen pití, ale i jídla a potraviny, ze kterých se vaří. „Občas, když kontrolujeme jídlo a už máme hlad, je těžké před tím sedět a jen na to koukat s tím, že se toho nesmíš dotknout," potvrzuje inspektor.

Vtom přichází druhá dvojice. „Panák v pořádku, víno také, jen u piva chybělo za korunu čtyřicet," hlásí při svém příchodu. Ač se to nezdálo, celá kontrola se protáhla na necelou hodinu.

„Padla," říkám si a jedu na zasloužené pivečko po práci. Po svým dnešních zkušenostech jsem zvědav na rysku. Úhledný nadmíráček tak po dnešních zkušenostech vypadá daleko lépe.

Obraťte se na ČOI

Nebyli jste spokojeni se službami či produkty? Obraťte se na www.coi.cz, kde naleznete v levém sloupci odkaz na e-podatelnu, kde vyplníte váš podnět. Ten musí inspektoři prověřit do 30 dnů, od vašeho podání.