Mnoho řidičů ve snaze ušetřit nepřezouvá na letní pneumatiky a zimní „dojíždí“. „Největší problém nastává, když se teplota vozovky přehoupne přes plus čtyři stupně, což je teplota, do které je většina zimních pneumatik funkčních. Při vyšší teplotě měknou, ztrácí své správné chování a jízda začíná být nebezpečná. Pokud jsou používány mimo jejich určení, funkčnost i životnost se samozřejmě změní,“ říká jeden z automechaniků karlovarského autoservisu.

Bezpečnost je bod číslo jedna, co by měli řidiči řešit. Jaké nebezpečí konkrétně hrozí? Nejhorší na zimních pneu v létě je omezená ovladatelnost auta. Brzdná dráha je o hodně delší, průjezd zatáčkami vyžaduje snížení rychlosti.

„Když pojedu v létě zatáčkou rychlostí, jakou bych jel s letními pneu, skončím nejspíš vedle silnice. Může mi ujet zadek, ale i celé auto. V případě, že si zničím vlastní auto nebo způsobím nehodu, nikdo mi nic neproplatí. Na tyhle případy je nutno myslet. Levnější je tedy určitě přezout než hradit nabořené auto sám bez pojišťovny,“ poznamenal Petr Sochůrek z pneuservisu.

Pokud se řidičům nechce přezouvat, určitý kompromis existuje. Na trhu jsou pneumatiky celoroční. Nejsou ale příliš často používané, jelikož mnoho lidí nad jejich kvalitou stále spekuluje.

„Letní a zimní pneumatiky jsou specializovaný výrobek. Celoroční pneumatiky jsou kompromis, který bych já osobně nedoporučoval. Bude vám to sice jezdit bez přezutí celý rok, ale ne stoprocentně. Jelikož jsou zimní pneu naprostým opakem letních, je vcelku jasné, jak kvalitní může ten kompromis být. Tuhle variantu bych chápal u řidičů, kteří jezdí nepravidelně a málo,“ dodává automechanik Lukáš Svoboda.

Ilustrační foto.
Komplikace na hranicích