VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přepisy aut řidiče matou, nad změnami jen kroutí hlavou

Karlovarský kraj - Jeden z řidičů koupil auto v bazaru patnáct kilometrů od svého domu, na přepis ale musel 200 km do Prahy. 

20.2.2015
SDÍLEJ:

ŘIDIČI běsní nad novinkami, které od nového roku přinesla novela silničního zákona. Přepisy si nemohou pohodlně vyřídit v místě svého bydliště. Vše se tak podle jejich slov organizačně ztížilo. Snímek je z odboru dopravy sokolovské radnice.Foto: R. Cichocki

Zatímco Ministerstvo dopravy slibovalo od nového roku zjednodušení přepisů v registru vozidel na odborech dopravy, zhruba jeden a půl měsíční praxe ukazuje, že realita je úplně jiná. Kvůli změnám řidiči při přepisech vozidel přinejmenším tápou. Shodují se, že celý úkon se organizačně a časově ztížil.

Do konce roku 2014 to fungovalo tak, že pokud jste koupili ojetý vůz, jeho vlastník provedl takzvaný polopřevod v místě svého bydliště. Poté zaslal velký a malý technický průkaz novému vlastníkovi. Ten si v místě svého bydliště zajel na STK na evidenční kontrolu, uzavřel si zákonné pojištění a vozidlo si takzvaně dohlásil.

Od ledna je ale možné provést přepis pouze v místě trvalého bydliště prodávajícího. Problémy tak nastávají zejména v případech, když si jedete koupit auto do jiného kraje. Abyste auto přihlásili, musíte právě v místě bydliště prodávajícího provést evidenční kontrolu a sjednat si povinné ručení na své jméno. Pak buď společně zajdete na odbor dopravy k přepisu nebo prodávajícího k tomuto kroku zplnomocníte. Plná moc ale musí být ověřená.

Za vše mluví případ Martina P. ze Sokolova, který se se svou zkušeností podělil s redakcí Deníku. Řidič se rozhodl koupit vůz od soukromého prodejce v Děčíně. Na místo ujel asi 150 km. Když si ojetý vůz prohlédl a podepsal smlouvu, čekalo ho hned několik překvapení. „Nastudoval jsem si, jak od nového roku přepisy fungují. První problém ale nastal na STK v Děčíně. Za prvé jsem vůbec netušil, kde je, a tak jsem tápal. Prodávající mi sice cestu vysvětlil, ale čas jet se mnou neměl. Když jsem tam dorazil zhruba v 16 hodin, sdělili mi u okénka, že sice mají ještě zhruba hodinu otevřeno, ale přede mnou je ještě několik aut a že už mi dnes evidenční kontrolu prostě nestihnou udělat," popsal svou první překážku.

„I kdybych evidenčku stihl, nastal by druhý problém, protože Děčín je pro mě cizí město a stejně jako STK bych hledal nějakou pojišťovnu, kde bych si sjednal povinné ručení. Nakonec to dopadlo tak, že jsem urychleně hledal poštu, abych nechal ověřit svůj podpis na plné moci, aby mohl přepis provést prodejce, protože společný přepis bychom rozhodně nestihli. No a jak to vše dopadlo? Auto jsem kvůli neprovedení evidenční kontroly musel v Děčíně nechat. Jeho původní majitel musel za mě udělat evidenční kontrolu. Já mu poštou poslal svoji pojistku, on provedl přepis a já jel do Děčína znovu. Projel jsem o dalších tisíc korun více. Strávil nad koupí auta skoro dva dny. Mohl jsem ještě udělat to, že bych s autem i doklady odjel, vše udělal u nás a pak poslal doklady zase zpět. To je ale celé postavené na hlavu. O jakém zjednodušení ministerstvo mluví? To vůbec netuším. Přitom by stačilo, kdyby přepis mohl proběhnout v místě bydliště kupujícího. Vše by se ošetřilo v kupní smlouvě, aby prodávající neměl strach, že kupec auto třeba nepřehlásí. Tahle šikana ze strany ministerstva by odpadla. To nestačilo, jak jsme museli na odborech dopravy čekat, když se zaváděl nový registr vozidel?"

Obdobnou zkušenost mají desítky dalších lidí. „Jel jsem si pro auto a kvůli těmto peripetiím ho nakonec nevzal. Musel bych dvakrát do Prahy, protože jsme vše nestihli za půl dne. Někdo tam nahoře by se měl zamyslet, proč je u nás v republice vše takto složité," uvedl Zdeněk K., taktéž ze Sokolova.

Nad změnami kroutí hlavou

Nad změnami kroutí hlavou i Marek S. ze Sokolova, který koupil vůz v jednom z největších tuzemských autobazarů v Karlovarském kraji. „Když jsem podepsal smlouvu, dostal jsem do ruky plnou moc k přepisu auta od bazaristy. Zjistil jsem ale, že mají jako velká firma sídlo v Praze a auto bylo na ní přihlášené. Takže mi nezbylo nic jiného, než jet do Prahy, i když jsem auto koupil u nás v kraji jen patnáct kilometrů od mého bydliště. Ťukal jsem si na hlavu, kdo tohle vymyslel," uvedl.

Bezradné autobazary
Často bezradné jsou i autobazary. „Registrujeme pokles prodeje vozidel o 15 až 20 procent. Důvod je ten, že lidé z větších dálek pro auta přestali jezdit. Většinou přijeli ke koupi o víkendu. To ale nemáme šanci zajet na evidenční kontrolu a na úřad, aby mohli s autem rovnou odjet. Můžeme sice podepsat smlouvu a vše pak zprostředkovat, problém je ale právě v tom, že se pak pro auto musí zpět vracet, a to se jim kvůli nákladům na benzin nebo naftu nechce. Dožadují se tak slevy, avšak marže na vozech jsou tak nízko, že si další slevy dovolit nemůžeme," řekl majitel jednoho z regionálních autobazarů, který si nepřál zveřejnit jméno.

Úředníci na odborech dopravy nechtějí o situaci otevřeně mluvit. Mezi řádky ale přiznávají, že bezradnost u lidí, kteří kupují auta, vidí velmi často. „Pečlivě jim vše vysvětlujeme a posíláme zpět do těch měst, kde auto koupili. Měli jsme i případ, kdy dotyčný musel znovu do Brna. Nicméně novela je od nového roku platná a my se jí musíme řídit," krčila rameny jedna z úřednic, které jsme se zeptali, jak změny klienti vstřebali. „Musím připustit, že by se lidem odlehčilo, kdyby si mohli přepis provést v místě svého bydliště," doplnila.

Mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold však mluví o tom, že změna měla přinést zjednodušení administrativy při převodu vozidla a zamezení toho, že kupující nechávali auta v polopřevodech, aby se vyhnuli placení ekologické daně. Taková auta, pokud nebudou do poloviny roku doregistrována, budou z registru trvale vyřazena. „Zatímco ještě loni musel zápis změny vlastníka nebo provozovatele vozidla do registru vozidel a vydání nových dokladů řešit jak prodávající, tak kupující, nově stačí na úřadě přítomnost jednoho z nich," uvedl mluvčí v tiskové zprávě. „Záleží přitom na prodávajícím a kupujícím, jak se domluví. Buď mohou jít na úřad společně, jeden může zmocnit druhého nebo mohou oba zmocnit třetí osobu. Tento postup, kdy se vozidlo současně odhlásí i přihlásí, napomůže tomu, aby nebylo zaregistrováno například odcizené vozidlo, popřípadě nebylo zaregistrováno vozidlo bez souhlasu vlastníka. Cílem je ztížit takové podvodné jednání a zabránit mu," doplnil.

Nový ministr dopravy Dan Ťok nicméně připustil, že ministerstvo registruje nespokojenost veřejnosti i autobazarů. Připustil, že v budoucnu bude možné auto přihlásit i v místě bydliště kupujícího. Kdy přesně to bude, není ale zatím jasné.

Autor: Jiří Drozdík

20.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mariánskolázeňští fotbalisté odjížděli do Plzně na hřiště Petřína s cílem urvat alespoň bodík. To se ale nepovedlo.
7

Vítězství si venku připsali jen borci karlovarské Slavie

Integrovaná střední škola technicko-ekonomická v Sokolově. Původní budova navazuje na nový skelet.

Miliony pomáhají modernizovat výuku

Zastávka bude počítat, kolik projede cyklistů

Ostrov - Zapomenutá železniční zastávka se dočká nového vzhledu a chytrého počítadla.

Domov je ve špatném stavu, čeká ho rekonstrukce

Plesná - Špatný technický stav Dětského domova v Plesné se rozhodl vyřešit Karlovarský kraj. Domov se v letošním roce dočká nových oken a elektroinstalace.

Nehod výrazně přibylo, jejich obětí naštěstí ne

Karlovarský kraj - Bezmála o dvě stovky dopravních nehod více než vloni vyšetřovali policisté v Karlovarském kraji od ledna do července. Nárůstu počtu bouraček naštěstí neodpovídal počet usmrcených lidí.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení