VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi patří mezi paraglidingovou špičku

Luby - Mistr České republiky a vícemistr světa v motorovém paraglidingu Petr Matoušek létá už deset let.

9.9.2009
SDÍLEJ:

Petr Matoušek. Foto: Foto: archiv P. Matouška

Redakce Chebského deníku pozvala k rozhovoru vícenásobného mistra ČR a vícemistra světa v motorovém paraglidingu Petra Matouška z Lubů. Soutěží v kategorii PL 1 jednotlivci, je mu 36 let a létání se věnuje aktivně deset let.


Petře, můžete našim čtenářům vysvětlit pojem motorový paragliding?


Je to padákové křídlo. Paragliding se dělí na dvě kategorie. Motorový a bezmotorový. U motorového mi stačí 200 metrů na rozjezd, u bezmotorového musím na kopec a odtud odstartovat. Motorový se ještě dělí na čtyři kategorie. Ti, co rozbíhají nohama a mají motor na zádech, jak já říkám nožičkáři, a na kolečkáře. Dál se dělí na jednomístné a dvoumístné. Já létám jednomístná kolečka.


Jak vás napadlo začít s tímto sportem?


Možná už někdo viděl létat padáky a tak jsem to viděl i já. Dřív jsem býval modelář, chodil jsem na letiště s modely letadel ovládaných vysílačkou a tam jsem to poprvé viděl. Nelenil jsem a udělal si kurs.


Takový koníček je asi dost finančně nákladný…


Ten začátek určitě. Ve chvíli, kdy se člověk dostane do reprezentace nebo nějakého závodního týmu, je to zase jiné. Nové vybavení se pohybuje kolem 250 tisíc korun. Pokud se kupuje starší, nechá se pořídit za padesát až sto tisíc korun. Člověk, který kupuje starší vybavení, by měl navštívit odborníka. Každý rok je navíc povinná technická kontrola na padák, na motor každé dva roky.


V jaké výšce létáte?


Na závodech se dostaneme i do několika kilometrů, ale běžná výška je kolem 150 až 300 metrů.


Z posledního mistrovství světa v Novém městě nad Metují jste si přivezl druhé místo…


Přímo na mistrovství bylo asi 120 účastníků ve všech čtyřech kategoriích. Nejsilněji obsazená byla jednomístná krosna, druhá nejobsazenější byla jednomístná tříkolka. Kvalifikovat se na mistrovství světa znamená porazit stovky lidí, tam se nemůžu jen tak přihlásit.


Konají se v České republice takové závody?


Asi měsíc a půl před mistrovstvím se konal závod České republiky, kde jsem se nominoval.


Jste někde organizován?


Nejsem, ale jsem v závodním racingovém týmu jednoho výrobce motorů a v týmu výrobce padáků.


Existuje vůbec v České republice nějaký klub?


Ano, letecká asociace, která má pod sebou ultralighty, bezmotorové padáky, paragliding, motorový paragliding, ultralehké vrtulníky, vírníky a tak dál.

Asociace má pak jednotlivé svazy.


Jaký je pocit, být v té výšce?


Je to úplně něco jiného, co jinde nezažijete. Najednou vidíte všechno krásně upravené, pole má jiné tvary a tak…


Nejste v Lubech tak trochu za exota?


Já nevím. Po městě moc nechodím. Buď jsem ve vzduchu nebo v dílně. Bývali jsme tři, kteří jsme létali, dnes jsem sám. Ale nelétám přímo v Lubech.


Kde vlastně trénujte a jak často?


Trénovat je nutné co nejvíc, protože tenkrát před deseti lety nebylo tak složité se na závody nominovat, ale dnes je víc zájemců, takže nominace je stále těžší a konkurence větší. Jak počasí dovolí, jsem na letišti. Většinou trénuji za městem.


Jste zaměstnán nebo podnikáte? Dá se skloubit tak časově náročný koníček se zaměstnáním?


Jsem podnikatel, vyrábím kytary. Přes zimu pracuji a v létě se věnuji létání. Aby to člověk mohl dělat závodně, je třeba se tomu věnovat.


Kolik závodů za sezónu absolvujete?


Většinou je to kolem čtyř závodů, jeden trvá zhruba deset dní.


To je dost, deset dnů…


Většinou se dělají desetidenní, protože nemusí vyjít počasí na létání. Stává se, že dva dny sedíme na zemi a pak se tři dny v kuse létá. Zas je to rozdělené na tři kategorie. technické, navigační a ekonomické disciplíny. U ekonomických například musíte na dva litry paliva vydržet ve vzduchu co nejdéle, hledat stoupavé proudy, vypínat motor, nebo na ty dva litry paliva uletět co nejdál s návratem zpátky. Dělají se v různých obměnách. Navigační se létají po přesně stanovené trase s maximální odchylkou plus mínus sto metrů. Technické jsou divácky velmi atraktivní. Tam se létá třeba mezi sjezdařskými slalomovými tyčemi nízko nad zemí. Kopete do nich nohama, první a poslední tyč jsou elektronické a měří čas.


Můžete za těch deset let říct, jestli jsou Češi dobří, nebo jestli mají závodníci v zahraničí lepší podmínky?


Patříme mezi špičku už jenom proto, že tady máme spoustu dobrých padákových firem a totéž platí o motorech.

Autor: Nataša Šmatová

9.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Keramická škola v Karlových Varech.

Památkáři protestují proti demolici keramky

Pestalozzi vznikli jako studentská kapela v roce 1988. Jedním ze zakládajících členů byl i Petr Gardner.

Nekonečná jízda kapely Pestalozzi začala před 30 lety

Zádub-Závišín má zastupitelstvo

Zádub-Závišín - Dlouhé měsíce byla obec Zádub-Závišín na Chebsku bez usnášeníschopného zastupitelstva.

Letní svatby jsou in, oddává se na lávce, golfu, na poli nebo u vysílače

Karlovarský kraj – Jako by se s nimi roztrhl pytel. Svatby v létě jsou prostě in. Snoubenci přitom čím dál více preferují venkovní obřad. A některá místa jsou opravdu netradiční.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Vrchní sestra ze sokolovské interny by se mohla stát Nej sestřičkou roku 2017

Sokolov - Míša Rauscherová, vrchní sestra z interního oddělení sokolovské nemocnice, by se mohla stát Nej sestřičkou tohoto roku. V Sokolově pracuje s dvouletou přestávkou deset let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení