Odborníci se shodují: mladiství mají velké problémy s komunikací. Příčinou potíží s mluveným slovem jsou počítače, internet a esemesky. Ale existují výjimky. Několik vynikajících řečníků představila soutěž Mladý Demosthenes. Její celostátní kolo vyhrál sedmák chebské Základní školy v Hradební ulici – Miroslav Sabadin z Chebu.

„Výsledky soutěže Mladý Demosthenes hovoří jasně,“ uvedla mluvčí soutěže Iva Hoffmannová. „V průměru bodovali nejlépe řečníci z Chebu.“ Nejen, že Sabadin získal v kategorii 12 až 13 let první místo, ale umístil se také David Tolar z chebského gymnázia. V kategorii 14 – 15 let skončil na krásném třetím místě.

Podle porotců, kteří hodnotili krajská a regionální kola je potřeba ve školách podpořit intenzivnější výuku kultury mluveného projevu v hodinách českého jazyka a dalších navazujících aktivit. Mělo by se dbát nejen na verbální, ale i nonverbální stránku projevu. „Právě ta dělala dětem v regionálních kolech největší problémy,“ sdělila Hoffmannová.

Sabadin neměl cestu k vítězství jednoduchou. „Do soutěže mě přihlásila má učitelka českého jazyka Lenka Těžká,“řekl. Musel absolvovat regionální a samozřejmě také krajské kolo. Poté konečně přišla chvíle, kdy se utkali ti nejlepší z celé republiky.

„S paní učitelkou jsme vybrali téma Můj nejoblíbenější předmět,“ řekl (video s vítězným předmětem lze zhlédnout na internetových stránkách Chebského deníku). „K mluvenému projevu, k herectví mám blízko. Od mala chodím na divadelní kroužek. Určitě bych v tom chtěl pokračovat a pravděpodobně také studovat Damu. Baví mě nejvíc komediální role, protože vidím, jak dokážu publikum pobavit,“ uvedl vítěz.
Možná i proto o fous unikla mladíkovi možnost hrát ve filmu Kuře melancholik. „Pořád jsem se smál, ale dělalo mi problémy se rozbrečet.“ Ale v 11 letech získal v chebském divadle roli ve hře Císařovy nové šaty, a poté v Krabatovi. „Dokonce jsem hrál premiéru,“ culil se.

Vyhrát celostátní kolo je přinejmenším prestižní záležitost. Ale jaké plus v absolvování Mladého Demosthena vidí Miroslav?

„Soutěž mi dala víc sebedůvěry. Doufám, že již nebudu mít takovou trému,“ uvedl. „Ale nehraji jen divadlo. Také na hudební nástroj a fotbal,“ smál se. Na vítězství se podle Miroslava podílel také jeho otec. „Velice se mi věnoval a vše se mnou nacvičoval.“

„Je to nepopsatelný pocit,“ uvedl otec mladíka Miroslav Sabadin. „Najednou si vzpomenete na všechny chvíle, které jste dítěti věnovali. Pokud se rodič dítěti věnuje, musí to být někde vidět,“ dodal.
„Je komunikačně nesmírně na výši a rozumí si s každým – fandila mu celá třída,“ sdělila češtinářka Lenka Těžká. „Moc mě to těší, protože jsem přesvědčená o tom, že se Míra neztratí.“

Kromě toho, že vítěz získal pro školu 50 tisíc korun, radost mají pedagogové i z něčeho jiného. V soutěžích totiž vyhrávají především studenti gymnázií. „Je to takové zadostiučinění, že také naši děti jsou výborné,“ dodala Těžká.

Vítěze vybrala odborná porota, složená z vysokoškolských pedagogů Univerzity Jana Palackého v Olomouci, lektorů Moderátorské školy D3, Institutu progresivní komunikace, středoškolských učitelů českého jazyka a známých osobností.

Mezi těmi byl třeba Jan Cimický a Alexandr Hemala, či autorka projektu a televizní moderátorka Jana Adámková.
Novodobí Demosthenové se na finálovém večeru ve zhruba dvou minutovém monologu utkali ve využití jazykových prostředků, originalitě témat, technice práce s hlasem, neverbální komunikaci a samozřejmě rozhodoval celkový dojem.
Mezi nejčastějšími tématy se objevila politika, bulvár, sociální témata, zvířata, škola a rodina.