Patnáct set aut denně, hluk, otřesy a zvýšená kriminalita – toho se už půl roku děsí obyvatelé Lipové. Takový scénář by nastal ve chvíli, kdy se přechod Mýtina – Neualbenreuth u Lipové otevře pro vozidla. Krajský úřad Karlovarského kraje se rozhodl vyjít vstříc žádostem německé strany, která se otevření na rozdíl od české strany nebrání. Úředníci krajského úřadu zahájili přípravné a projektové práce, směřující k otevření silničního přechodu.
„Bydlíme kousek od silnice,“ uvedla Dana Knopová z Mýtiny. „Toto místo jsme si vybrali právě kvůli klidu, přírodě a čerstvému vzduchu, který zde je. Máme ale vážné obavy, že by to všechno bylo po otevření nenávratně pryč,“ dodala.

Důvodem nelibosti není pouze strach o klid. „Nemám ani projektovaný dům na takový průjezd aut,“ uvedl již dříve Jan Maják.
Záměr se ani trochu nelíbí nikomu z obcí, které jsou v katastru Lipové.

„Od samého počátku je z přípravy vyloučeno zastupitelstvo a starosta obce Lipová,“ zlobil se místní obyvatel Miroslav Kodet. „Důvodem pro toto podivné chování je patrně to, že se záměr nesetká a také nesetkal s pochopením občanů, kteří v petici ke krajskému úřadu vyjádřili zásadní nesouhlas s navrženým řešením.“ Projektová studie, tak, jak byla zadána úřadem, podle občanů porušuje schválené územně plánovací podklady, odporuje zákonu o pozemních komunikacích. „Zřejmě záměrně nejsou řešeny dopady na životní prostředí, tedy hlavní okolnost, kterou by se měla studie zabývat,“ vysvětloval Kodet. „Ačkoliv malé vesnice, Doubrava a Mýtina, mají být ušetřeny silného automobilového provozu plánovanými obchvaty, je tranzitní silnice od přechodu ukončena na náměstí v Lipové.“ Místní se bojí negativních důsledků, ke kterým patří nejen obrovské zvýšení zátěže v doposud relativně klidné obci, zdravotní a bezpečnostní rizika, ale i snížení tržní ceny rodinných domků. A protože se s úpravou navazujících komunikací směrem na Cheb a k silnici první třídy u Okrouhlé nepočítá, obyvatelé Stebnice a Kozlů budou tedy postiženi stejně, jako občané Lipové. „Tyto navazující komunikace jsou v havarijním stavu,“ upozorňoval Kodet. „Na silnici z Lipové do Okrouhlé je obtížné i dnes vyhnout se navzájem při setkání dvou osobních automobilů, a to za velmi slabého provozu.“ Nehledě na fakt, že se po silnicích pohybují také obrovské zemědělské stroje.

A co přijde lidem jako naprosto paradoxní? „Pět kilometrů od Lipové směrem na Cheb bude v příštím desetiletí vybudovaný jihovýchodní obchvat Chebu, komfortní spojení oblasti s přechodem Svatý Kříž a s vnitrozemím. Z tohoto pohledu se pak jeví celý záměr jako absurdní a naprosto zbytečný, protože kvůli zcela nepodstatné zajížďce bude podstatně snížena kvalita každodenního života občanů obce Lipová a celé oblasti,“ dodal Kodet.
„V současné době je dokončena technická studie rekonstrukce silnice v úseku státní hranice - Mýtina - Doubrava - Lipová,“ uvedla mluvčí karlovarského krajského úřadu Andrea Bocková. „Geodetické práce zatím prováděny nebyly. V rámci zpracovávání studie proběhly dva výrobní výbory za účasti starosty obce, kde pan starosta byl informován o stavu přípravy záměru.“ Vysvětlila, že je účast občanů na záměrech kraje zajištěná v souladu se zákonem o územním plánování a stavebním řádu.

Důvodů, které vedou Karlovarský kraj ke zprovoznění přeshraničního silničního spojení Mýtina - Neualbenreuth, je víc (ty naleznete na internetových stránkách Chebského deníku).

Dobrou zprávou je alespoň fakt, že součástí návrhu přechodu je vybudování přeložky silnice tak, aby byla doprava odvedena mimo památkovou rezervaci Doubrava. V alternativě je navrhovaná přeložka i v obci Mýtina.

Komentář Miroslava Kodeta k tomuto tématu najdete zde: Do EU s (dopravní) zácpou