Malí školáci z Libé nemusejí za vzděláním dojíždět do několik kilometrů vzdáleného Chebu. V obci mají svou jednotřídku. Učí se zde děti od první do páté třídy. V budově je také mateřská škola. Spojení dovoluje dělat společné akce menších i větších dětí.
„V mateřské škole máme 22 dětí, ve škole 16,“ uvedla ředitelka libské školy Marie Siraková. „Díky spojení obou zařízení zde obec udrží školku i školu, která vlastní také školní kuchyň. Spojení má velkou výhodu i v tom, že zde dochází k bezproblémovému přechodu z mateřské do základní školy.“ Z páté třídy většinou odcházejí školáci do Chebu.

Malá, ale milá

„V Libé máme moc fajn školu,“ shodli se páťáci Míša Horáková, Týna Thierlová a čtvrťák Lukáš Osinek z Libé.
„Sice je malá, ale úžasná. O přestávce můžeme jít do tělocvičny, kde hrajeme nejrůznější hry, co nás baví. Také smíme na počítače. Když je zima, chodíme na tělocvik ven bobovat. Tedy, pokud nám to počasí dovolí. Nevýhodou je, že tato škola netrvá do deváté třídy,“ smutnili školáci.
Přibližně dvě akce do měsíce pedagožky pro školáky připraví. „Většinou jde o tradiční akce, které se každoročně opakují,“ uvedla ředitelka. „Třeba na pátek je přichystaný Masopust.“
Mimo jiné děti v červnu čeká vaření guláše na ohni. To patří mezi nejoblíbenější akce místních školáků. Tentokrát budou vařit se svými kamarády ze sousedního německého Hohenbergu.

Vaření guláše

„K když jsme poprvé vařily guláš, připadaly jsme si jako kuchaři,“ shodly se Míša a Týna z páté třídy libské školy. „Nejdříve jsme si musely umýt ruce jako základ hygieny. Nošení cihel, dříví a novin nás moc bavilo. Byl to začátek našeho prvního vaření. Míchat a přikládat bylo první, co jsme dělali. Vedoucí skupiny, ti starší, se starali o krájení a strouhání. My jsme přihlížely a říkaly si, že by bylo skvělé, kdybychom uměly také vařit samy. Teď už jsme páťáci a moc se těšíme na vaření našeho posledního guláše na škole.“

Důležité je začlenění

Velké množství akcí ale není jediným plusem školy.
„V současné době naše zařízení navštěvuje holčička s autismem, chlapec po mozkové obrně a dívenka s těžkou vadou řeči,“ vysvětlovala ředitelka. „Také k nám chodila dívka s lehkým mentálním postižením. Podle odborníků šel její vývoj kupředu právě díky tomu, že se učila se zdravými dětmi.“ Protože je ale slečna už větší, chodí do školy do Chebu.

Přeshraniční spolupráce

Kromě dalších aktivit funguje v mateřské škole v Libé přeshraniční spolupráce se školkou v Marktredwitz-Lorenzreuthu. Každý měsíc se děti z obou zařízení střídavě navštěvují.

ANKETA: Těšíte se na jarní prázdniny? Jak je strávíte?

Dianka Kurtová,
7 let

Na prázdniny se těším strašně moc. Budeme chodit různě na procházky. Určitě by mi udělalo velkou radost, kdyby ještě napadl sníh. Mohli bychom pak ještě stavět sněhuláky.

Kuba Horák,
7 let

Prázdnin se již nemůžu dočkat. Už vím přesně, co budu dělat. Volno strávím na hospodářství u své babičky. Má tam totiž koně, krávy, kočky a další. Nejvíc se ale těším na koně.

Eliška Munzarová,
8 let

Na jarní prázdniny se moc těším. Budu s maminkou chodit na procházky nebo si hrát s pejskem. Už také vím, jaký program budu mít na letní prázdniny. S taťkou bychom měli jet na vodu.

Anička Pohořalá,
7 let

Mám radost, že se prázdniny blíží. Těším se, že budu často venku. Budu chodit na procházky. Nudit se určitě nebudu. Byla bych ráda, kdyby vydrželo sluníčko a bylo o prázdninách teplo. ⋌(sim)