V Denících Bohemia napříč krajem byl publikován článek o mé návštěvě v Aši na zastupitelstvu města. Tématem zastupitelstva bylo zachování Gymnázia a střední odborné školy v Aši. Protože problematika školství, zejména středního, v Karlovarském kraji, ale i v celé republice je velmi závažná, považuji za potřebné doplnit informace, které se do článku „nevešly“.

V první řadě je zásadní informace o tom, že už se v současné době na školách v kraji nabízí o přibližně tisíc pět set volných míst více, než vyjde žáků z devátých ročníků. V dalších třech až čtyřech letech se pak předpokládá úbytek dalších tří set žáků ročně. Důvodem je, kromě nepříznivého vývoje porodnosti, hlavně neřízený a nepromyšlený vznik nových středních škol, zejména v devadesátých letech minulého století. Nejrůznější lycea, administrativní činnosti, manažeři „čehokoliv“, státní správy zvláště, a v neposlední řadě neodůvodnitelné zřizování osmiletých gymnázií způsobilo tento nenormální stav. Důsledkem je, že se nedaří naplňovat obory v kraji, které mají pro absolventy vyšší jistotu uplatnění. Prudce poklesla kvalita přijímaných žáků, a dokonce i školy velmi kvalitní, které mají vysoké nároky na úroveň vzdělávání a vykazují dobré výsledky, jsou nuceny ze svých nároků slevovat.

Ředitelé základních škol si oprávněně stěžují na pokles morálky svých žáků, budoucích studentů středních škol. Mnozí z žáků už od osmé třídy lenoší, protože vědí, že je takřka zaručeně vezmou tam, kam ukáží prstem. Že pak mají problémy s výukou, pro ně není v daném čase důležité.

Tyto argumenty a mnoho dalších zazněly i na ašském zastupitelstvu. Současné vedení Karlovarského kraje není původcem popisovaného stavu, ale nemá jinou volbu než se pokusit situaci řešit a napravit. Je prokazatelně nutné snížit přebytek nabídky na středních školách tak, aby byl dostatek míst pro ty opravdu nadané žáky. Zároveň je třeba, aby se kvalita studia nemusela přizpůsobovat těm, kteří prostě ke studiu nemají vlohy, ale mohou se uplatnit mnohem lépe například v řemeslných oborech. K tomuto cíli vedou v zásadě dva postupy. Radikální, úředně administrativní, který podle určitých kritérií utlumí a zavře přebytečné školy. Druhou možností, ke které se nakonec většinově po diskusi v koalici přiklonila Rada Karlovarského kraje, je dát ještě šanci školám obhájit svou existenci. Ale jen za těch podmínek, že budou respektovat výsledky přijímacího řízení, tedy nepřijmou žáka, který „přijímačky“ neudělá, a zároveň budou řešit své finance bez dodatečných zdrojů od kraje. Obě varianty mají svá pro a proti. Ale pokud nebudou školy podvádět, je možné dojít k výsledku oběma způsoby.

Ašským bych pak přál, aby našli racionální a správné řešení. To však není v tom, jak prohlásil pan starosta Blažek, že kraj všechno zařídí, sebere fungující obor jiné škole a nařídí žákům a učitelům jezdit do Aše. Protože, jak zase prohlásil jiný zastupitel, „není přece možné, aby třináctitisícové město nemělo střední školu.“

Není zase tak dávno doba, kdy se stejně emocionálně argumentovalo, když se rušily na malých obcích tzv. malotřídky. Ještě si mnozí pamatují uznávanou ašskou textilní školu, která uměla učit maturitní i řemeslné obory. Kde je textilní průmysl a kde je škola?

A když už jsme u té paměti, jestlipak si občané Aše vzpomenou, kdo z Aše to byl v minulých dvou volebních obdobích v krajské radě? Tedy celých osm let, kdy se prováděla ona restrukturalizace školství, budovaly se velké integrované školy a podporovaly se nové soukromé. Ano, právě ten zastupitel, jak napsala autorka uvedeného článku, „který si nebral servítky“, pan Červenka. Byl dokonce zodpovědný za krajské finance, a být ašským občanem, ptal bych se jeho, co tedy udělal pro ašské gymnázium. Zvláště když kouzlem nechtěného je zrovna jeho syn jedním z oněch asi pětatřiceti žáků, kteří pohrdli „vlastním“ gymnáziem v Aši a dojíždějí raději do Chebu. I to zřejmě o něčem svědčí.

Rozhodnutí Rady Karlovarského kraje dává šanci všem, tedy i ašské střední škole, pokusit se školu udržet. Pokud má město skutečný zájem, aby škola zůstala zachována, měli by představitelé města Aše přestat ukazovat a házet zodpovědnost na jiné a začít škole efektivně pomáhat. Skutky, ne řečmi. Pokud bude v Aši střední škola přitažlivá kvalitou vzdělání, oborem, který je žádaný, najde se zaručeně dostatek zájemců o studium. Takovou školu podpoří každý, tedy i kraj. Co však kraj nikdy nesmí a nemůže udělat, nadirigovat násilně cokoliv a jakýkoliv obor jen proto, aby město Aš neztratilo svou prestiž. To by totiž, tak jako tak, nemohlo dobře skončit.

Myslím, že by bylo dobré a potřebné, kdyby se rozproudila diskuse odborné veřejnosti, ale i občanů, rodičů, žáků a zastupitelů obcí o tom, jak by mělo vypadat školství v našem kraji. Jestli chceme vychovávat vzdělané odborníky, nebo jen nechat „prolézt“ jakoukoliv školou s maturitou, pokud možno, co nejvíc žáků. Jestli žákům a rodičům vyhovuje moderní, dobře pedagogy a technikou vybavená škola s náročným programem a výukou. Nebo by byl zájem o něco jiného? Jestli je správné podporovat kvalitní výuku řemeslných oborů, ze kterých si ti nejtalentovanější mohou následně doplnit maturitní vzdělání? Otázek je mnoho, jsme však schopni se shodnout na řešení?

Ing. Jaroslav Bradáč, člen Rady Karlovarského kraje