Nejpropracovanější systém podpory kultury má Francie. Zaznělo to na veřejné rozpravě, která se konala u příležitosti zakončení mezinárodního divadelního festivalu Quartet – Vize Evropy v Chebu.

„Obce financují nejbližší instituce, které jsou na místě,“ uvedla Beatrice Morren z Francie. „Potom je okres, department a vyšší úrovně, které financují aktivity podle jiných kritérií než obec. Všechny systémy se vzájemně kříží a doplňují,“ vysvětlila. Ale i Francie provádí škrty na kulturu v souvislosti s celosvětovou krizí. Zástupci Francie byli podle svých slov velmi překvapení, když viděli v Chebu hlediště plné mladých lidí. Podle Martiny Stadl, další francouzské zástupkyně, se musí francouzští herci velmi snažit a nabízet stále něco nového, aby přilákali diváky. Podle Janose Szaboa z Maďarska není možné, aby ve městech o velikosti Chebu existovalo divadlo. Neuživilo by se. „Trochu smůlu má divadlo v tom, že o jeho bytí a nebytí rozhoduje třicet lidí, kteří zasedají v zastupitelstvu, a ne vždy s ním byli spokojeni,“ přidal se chebský starosta Jan Svoboda. I chebský soubor už podle něj měl namále. V tuto chvíli je to ale jediný profesionální soubor v kraji.

„Je nutné vycházet z historických zvyklostí. Divadlo prostě do Chebu patří a když je v čele města člověk, který sám je ochotnickým hercem, bude divadlo podporovat,“ poznamenal Svoboda.