Podle statistiky Drážní inspekce se v Karlovarském kraji stalo v minulém roce sedm střetnutí vlaků s auty. K šesti z nich došlo na Chebsku. Podle Drážní inspekce jsou výsledky za loňský rok alarmující.
„Drážní inspekce zaznamenala v roce 2008 opět vysoký počet nehod na železničních přejezdech. V uplynulém roce došlo celkem ke 247 střetnutím, při kterých zemřelo 43 osob a dalších 127 osob bylo zraněno,“ uvedl tiskový mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. „V drtivé většině případů byla odpovědnost na straně účastníků silničního provozu,“ upřesnil Neusar.
Mezi nejčastěji zjištěné přestupky na přejezdech patřilo nerespektování výstražného světelného zařízení. „Ještě častěji však řidiči nedodržovali nejvyšší povolenou rychlost jízdy přes železniční přejezd o desítky kilometrů za hodinu,“ informoval Zdeněk Neusar.
Na Chebsku se stalo nejvíce nehod z Karlovarského kraje, žádná z nich si naštěstí nevyžádala oběť na životě.
„Mohu potvrdit, že na železničních přejezdech na Chebsku se za minulý rok stalo šest nehod,“ řekla mluvčí policejní mluvčí v Plzni Jolana Číhová. „Žádná z osob nebyla při srážce ani těžce zraněna, ani usmrcena. Nehod bylo o jednu více než v roce 2007,“ doplnila.
Tragicky ale skončila srážka vlaku s kamionem na Karlovarsku. Na železničním přejezdu mezi Velkým Rybníkem a Hroznětínem řidič kamionu nerespektoval značku „Stůj, dej přednost v jízdě“ spolu s výstražnými kříži a vjel na trať. Vlak, který tudy projížděl, vykolejil a jeho strojvedoucí podlehl vážným zraněním po převozu do nemocnice. Řidič kamionu byl těžce zraněn.
Hrozivá červencová srážka auta Family Frost s manipulačním vlakem u obce Třebeň se nakonec obešla bez újmy na zdraví.
„Čtyřicetiletý řidič z Chebska jel s nákladním vozem Mercedes z Kateřiny do Nového Drahova, na nechráněném železničním přejezdu přehlédl manipulační nákladní vlak a došlo ke střetu,“ popsala situaci chebská policejní mluvčí Martina Hrušková. „Náraz odhodil vozidlo mimo kolejiště a škoda se vyšplhala na 110 tisíc korun,“ doplnila mluvčí.
Podle oslovených učitelů autoškol mohou za nehody především sami řidiči.
„Proč řidiči bourají na přejezdech je jednoduché, podceňují situaci,“ řekl jeden z učitelů chebské autoškoly Milan Dubjak. „Motoristé si myslí, že se jim nic stát nemůže a neuvědomují si případné riziko,“ doplnil. Drážní inspekce má také v plánu vybavit další přejezdy závorou. „To je psychologická zábrana, kterou většina řidičů respektuje. Proto bychom rádi, aby se nejkritičtější přejezdy osadily závorami. Zatím je to však ekonomicky náročné,“ upřesnil Neusar.
Dalším problémem je jednotné označování přejezdů. Drážní inspekce je pro to, aby přejezdy byly dostatečně a řádně označené. „Pokud se stane, že řidič uvízne na přejezdu, tak má větší šanci zavolat na dispečink a nahlásit jim, na kterém přejezdu uvízl, aby nedošlo k vážné kolizi,“ upřesnil Zdeněk Neusar. Provozovatelům dráhy se zdá tento krok jako ekonomicky náročný.