Obezřetnost při placení kartou je namístě. Stačí nepozornost a výhoda, kterou platební karty poskytují, se může proměnit v noční můru. „Jako majitelé platební karty se u své banky informujte o postupu při její ztrátě. Každá banka má jiné podmínky a totéž platí i o samotných kartách. Neexistuje jednotný postup,“ radí provozovatel serveru bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.

Jak se námi oslovené banky shodují, zodpovědnost za zneužití karty je z převážné většiny na jejím držiteli, a to do doby, než oznámí ztrátu a nechá ji zablokovat. Výhodou může být pojištění karty, u níž je naděje, že se klientovi vrátí zpět peníze, o které přišel. „Česká spořitelna ručí za neoprávněné transakce ztracenou nebo odcizenou platební kartou přesahující částku 4 500 korun ve lhůtě 48 hodin před blokací karty,“ uvedla Pavla Plachá z firemní komunikace České spořitelny.

Klient by si měl také dát pozor na to, kolik stojí blokace karty. Tyto operace jsou podle druhu karty a úkonu zpoplatněny v řádech stovek korun. „Ihned po zjištění musí klient bance nahlásit ztrátu karty a to na klientskou linku či speciální call centrum. Číslo call centra je uvedeno na zadní straně karty, a proto je nezbytné si jej opsat, protože při ztrátě karty ztratíte i zmiňované číslo,“ radí Patrik Nacher. Základním pravidlem je nezapisovat si PIN na platební kartu, pro zloděje pak není nic snazšího než zaběhnout do bankomatu a udělat na účtu okradeného pořádný průvan.

Například podle finančního arbitra Františka Klufy psaní PIN přímo na kartu není jen českým nešvarem. Jak uvedl, podobné chyby se objevují i v tak vyspělé zemi, jako je Velká Británie.

(Vojtěch Klička)