Chebský deník proto připravil několik otázek pro ředitele ISŠ, 34letého Miroslava Lišku, který působí v čele školy dva roky.

Jsou to dva roky, co jste ve funkci ředitele. Myslíte, že je možné zrekapitulovat, co vše se během vašeho působení změnilo?

Rozhodně se podařilo nastavit transparentní systém řízení, zvláště pak v oblasti ekonomické a výchovně-vzdělávacím procesu. Jedná se o systém, který odpovídá současným nárokům na řízení organizace a samozřejmě je postaven dle stávající legislativy. Rovněž se podařilo zvýšit kvalifikovanost pedagogického sboru. Velice pozitivní změnou pro žáky naší školy je eliminace přecházení žáků mezi jednotlivými budovami. Studijní a učební obory jsou umístěny podle zaměření v jednotlivých budovách teoretického vyučování.

Během mého působení se značně zeštíhlila nabídka oborů na ISŠ Cheb. Stalo se tak především proto, aby naše nabídka byla dostatečně efektivní a odpovídala uplatnění absolventů na trhu práce. Aktuální nabídka oborů pro školní rok 2012/2013 je samozřejmě zveřejněna na webových stránkách školy, které byly po mém nástupu zcela nově vytvořeny. Interaktivita těchto stránek více přiblížila školu veřejnosti.

K velkým změnám došlo z hlediska vybavení učeben počítačovou technikou, interaktivními tabulemi, dataprojektory… V tomto směru nás podpořil Karlovarský kraj, který přispěl na zcela novou PC učebnu, určenou pro výuku odborných předmětů studijního oboru výpočetní technika.

Do jaké míry se shodovala představa o výkonu vaší funkce s realitou?

Odvážím se tvrdit, že zde se idea naprosto rozešla s realitou. Školu jsem vnímal jako standardně fungující instituci s běžnými problémy, avšak po zjištění skutečného stavu věcí zde funguji již dva roky v podstatě jako krizový manažer.

S jakými problémy jste se musel ve své funkci vypořádat, případně co vás příjemně překvapilo?

Část problémů odhalil audit, který byl proveden ihned po mém nástupu, další pak odhalila při svém vyšetřování Policie ČR. Největším problémem se ukázala být absence fungujícího systému řízení a kontroly, především v ekonomickém úseku. Upřímně řečeno, problémů byla celá řada.

A co mne překvapilo? Velice příjemným překvapením byla obrovská pomoc od našeho zřizovatele, Krajského úřadu Karlovarského kraje. Dále mne potěšili především kreativní a pracovití lidé, s nimiž jsem se na ISŠ Cheb setkal a kteří mě v mém snažení podpořili a podporují.

V souvislosti s ISŠ Cheb se ve spojitosti s bývalým vedením často hovoří o zpronevěře finančních prostředků…

Skutečně zde došlo ke zpronevěře, a tím k poškození školy. Zásadní problémy a nedostatky odkryl již zmiňovaný audit provedený Krajským úřadem Karlovarského kraje. Na základě zjištěných skutečností byla celá věc předána Policii ČR. V současné době se podařilo uzavřít první část vyšetřování, policií byla prozatím vyčíslena škoda ve výši 4,5 milionu korun. Rád bych ovšem zdůraznil, že vyšetřování není ani po dvou letech definitivně uzavřeno. Lze předpokládat, že rozsah škody bude daleko vyšší.

V jaké fázi tedy je vyšetřování této kauzy Policií ČR?

Vzhledem k rozsahu celého případu nelze objektivně posoudit, v jakém bodě vyšetřování se právě nalézáme.

Už byly obviněny nějaké konkrétní osoby?

Obvinění již padlo. Stíháni jsou prozatím dva bývalí zaměstnanci školy a jedna externě spolupracující osoba. S ohledem na probíhající vyšetřování nelze zveřejnit jména konkrétních osob.

Další nepříjemnou kauzou, s níž média spojují jméno ISŠ Cheb, je případ bývalého učitele vaší školy, který čelí obvinění z distribuce omamných a návykových látek.

Naše škola odhalila zneužívání drog pedagogem. To je jediný naprosto jistý fakt. O všem ostatním se vedou jen spekulativní dohady. Rozhodně je dobře, že kdokoliv, kdo měl v sobě návykovou látku, už nepůsobí mezi studenty, že byl okamžitě po upozornění otestován a ukončil činnost na škole. Jasně jsme dokázali, že tolerance vůči drogám je na naší škole nulová.

Jméno ISŠ Cheb se objevovalo v médiích i v souvislosti s celou řadou úspěchů. Můžete nám některé přiblížit?

Velkým úspěchem je umístění školního časopisu Integráček v celorepublikové soutěži školních časopisů, v níž naši žáci získali 3. místo za obsah a Cenu poroty za představení oborů školy. Tomuto úspěchu ještě navíc předcházelo 1. místo z krajského kola. Rovněž se podařilo redakci připravit mikulášskou nadílku pro děti hospitalizované v chebské nemocnici. Dále byla zavedena instituce školního parlamentu, prostřednictvím kterého se žáci podílí na utváření pozitivního klimatu školy. Školní parlament je samostatný orgán organizuje vlastní akce, například Miss a Mr. Integrovka. V letošním roce proběhne 23. března v hale Lokomotiva v Chebu již druhé kolo této úspěšné akce. Za velký úspěch rovněž považuji zavedení stipendijního řádu.

Samozřejmě nelze opomenout velké investiční akce, jako je zateplení budovy ISŠ, Obrněné brigády 6. Nejedná se ale o jediný projekt tohoto rázu. Ve finále je i příprava rekonstrukce budovy Na Hrázi, respektive její přeměna na nové centrum odborného a praktického vyučování. Na uvedený projekt je již schválená dotace ve výši 37 milionů korun.

V současnosti dochází k poměrně výrazným změnám oborové struktury vaší školy. Mohl byste nám objasnit, co vás k těmto opatřením vedlo? Přestali snad mít žáci o tradiční obory zájem?

Nejedná se o nezájem žáků o tradiční obory, ale spíše o úbytek žáků vycházejících z devátých tříd. Demografická křivka padá strmě dolů a my nehodláme nečinně sedět a přihlížet obrovskému převisu nabídky nad poptávkou. Myslím tím velký počet volných míst v nabídce maturitních oborů a malý počet vycházejících žáků. Tento vývoj má za následek snížení kvality přijímaných žáků do oborů zakončovaných maturitní zkouškou. Netvrdím ale, že chceme znemožnit zájemcům studium maturitního oboru. Jde nám především o to, abychom nepřijímali žáky, kteří po roce zjistí, že nejsou schopni zvládnout požadavky maturitního oboru, a musí pak přecházet na učební obor, čímž zbytečně ztratí rok. Dalším důvodem pro změnu nabídky oborů je uplatnění absolventů naší školy na pracovním trhu. Jako příklad za všechny bych uvedl obor Veřejnosprávní činnost. Na ISŠ Cheb má dlouholetou tradici, avšak po zmapování možného uplatnění absolventů v rámci našeho regionu nebude veřejná správa pro příští školní rok v naší nabídce. Naproti tomu nabízíme zcela nové a perspektivní obory. Jejich jedinečnost netkví pouze v tom, že jsme jedinou školou, která tyto obory nabízí, jedinečné jsou díky svému zaměření. Jedná se o obor Ekonomika a podnikání, který je profilován na dynamicky se rozvíjející oblast řízení kvality, a obor Strojírenství se zaměřením na programování CNC strojů.

Kam byste chtěl do budoucna školu nasměrovat?

Za svou koncepcí, se kterou jsem nastupoval do funkce, si stojím. V ní jsem nastínil cestu ke kvalitě ve všech směrech výchovně-vzdělávacího procesu. Chceme, aby k nám nastupovali žáci s vědomím toho, že získají kvalitní vzdělání. Za velký úkol jsem považoval a považuji nastavení oborové struktury tak, aby byla zajištěna stabilizace školy ve vztahu k poptávce a nabídce. Další novinkou, která přispěje ke zkvalitnění výchovně-vzdělávacího procesu, bude zvýšení pravomocí vedoucích učitelů v jednotlivých předmětových komisích.

Vzhledem k tomu, že dojíždíte denně z Karlových Varů, stihl jste ve svém náročném programu poodhalit krásu chebských zákoutí?

Krásy Chebu nelze přehlížet. Jedná se o město se starobylou kulturní tradicí, a tudíž k poznávání různých zákoutí vysloveně vybízí. Jsem mile překvapen, jak dobře toto město funguje, a cítím potřebu angažovat se v jeho kulturním dění. Samozřejmě navštěvuji rozličné společenské akce.