VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolejnice se v horku mohou i posunout

Chebsko - Parné počasí posledních dnů nejenže vyčerpává lidi napříč generacemi, ale neprospívá ani kolejnicím.

30.7.2013
SDÍLEJ:

Při velmi velkém horku musejí vlaky v některých případech i snížit svou rychlost.Foto: Deník/Jan Buriánek

Železnice se následkem velkého horka mohou v extrémních případech i pohnout z pražců, které je drží v dané linii. Proto musejí v některých případech vlaky dokonce snížit svou rychlost, aby co nejméně ohrozily cestující ve vlaku.

„Překvapilo mě, že nyní vlaky zastavují na trati, kde běžně jezdí bez povšimnutí," řekla třiašedesátiletá Marie z Chebu. „Uvědomila jsem si však, že je velké horko a že soupravy, které jezdí například z Chebu do Schirndingu, mohou mít s tak vysokými teplotami problémy," dodala.

„Železnice není v tomto ohledu výjimečná a teplota na ni působí stejně jako na letiště anebo silnice," uvedl tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský. „V úsecích, kde trať nevede žádným stinným úsekem, ale leží naopak třeba mezi poli, kde na ni celý den působí sluneční záření, může v extrémním případě dojít k posunu kolejnic," zdůraznil Jakub Ptačinský.

Samostatné vybočení kolejnic je známé například z Indie.

„Tento jev se objevuje však i v jiných státech. Ono zvlnění kolejí je způsobeno rozpínáním hmoty," vysvětlil Jakub Ptačinský ze SŽDC.

Ohnutí kolejí zapříčiňuje více faktorů.

„Pokud má kolej kam tlak přenést, například do delegační spáry, nic se neděje. Pokud tento vyrovnávací prostor nemá (jiné konstrukční řešení uložení kolejnic), může při extrémním teple dojít k jejímu stranovému vybočení," informoval mluvčí SŽDC. „Většinou však musí jít o více dní s těmito extrémními podmínkami, aby se drážní těleso nahřálo na maximum a začalo pracovat. Pokud je to jen teplotní výstřelek, těleso se přes noc zase vychladí a nijak se to neprojevuje," poznamenal Jakub Ptačinský.

Pokud už k vybočení dojde, není to podle odborníků žádná velká tragédie. Naopak, tato závada je prý mechanicky velmi snadno řešitelná.

„Speciální technikou je odříznut přesně daný kus kolejnice, čímž se jí umožní snížit pnutí a vrátit se tak do původního místa uložení. Operace trvá v řádu hodin. Doprava je pak vedena odklonem, po druhé koleji, nebo je zavedena náhradní doprava," podotkl Jakub Ptačinský s tím, že ideální teplota pro koleje je 17 23 stupňů Celsia.

Koleje se však pravidelně kontrolují a při mimořádných situacích se spouští i mimořádný monitorovací mechanismus, kdy jsou kontroly intenzivnější.

„V ojedinělých případech dochází i ke snížení rychlosti vlaku," dodal mluvčí.

Autor: Jan Buriánek

30.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V aréně změří síly nejlepší dřevorubci.

V aréně změří síly nejlepší dřevorubci

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Na slavnosti piva pojede zvláštní pivní vlak z dolního nádraží

Karlovy Vary - Zvláštní vlak s názvem Karlovarský Chodovar Expres vypraví už podvanácté České dráhy na tradiční slavnosti piva v rodinném pivovaru Chodovar.

Vykrádal auta, teď spadla klec

Cheb - Zloděje, který vykrádal zaparkovaná auta, dopadli chebští policisté. Jednatřicetiletý muž se nejméně ve třech případech v červenci a srpnu násilím vloupal do vozidel.

Do začátku nového školního roku bude oprava hotová

Aš – Základní škola v ašské Kamenné ulici bude mít od začátku nového školního roku nový výtah a plynovou kotelnu. Obě investiční akce za přibližně 3,5 milionu korun v těchto dnech vrcholí a do konce prázdnin by mělo být hotovo.

Peníze navíc ještě města a obce nemají, ale už vědí, jak je použít

Karlovarský kraj - Novela zákona o rozpočtovém určení daní od příštího roku zvyšuje podíl obcí a měst na vybrané dani z přidané hodnoty ze současných 21,4 procenta na 23,58 procenta. A obce i města v celém kraji už mají jasnou představu, co s penězi, které dostanou, budou dělat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení