Stovky osobních aut a desítky autobusů, které se denně valí centrem Mariánských Lázní, už začaly být lázeňským hostům na obtíž. Před několika lety dokonce jeden neukázněný řidič způsobil chodci v lázeňské části smrtelné zranění.
Na radnici už dorazily výzvy od velkých touroperátorů, kteří vozí své klienty do Mariánských Lázní, aby vedení města přijalo nějaké opatření.
Velká část místních obyvatel je stále přesvědčená, že většina osobních vozidel v centru patří zahraničním turistům.

Parkování

„Každý Němec, který se jede najíst do Mariánských Lázní, je asi přesvědčený, že u nás si může dělat cokoli,“ řekl Jaroslav Krammer z Mariánských Lázní.
„Všude jezdí auty, a kdybu mohli, tak vjedou i do parku. Snaží se ušetřit každou korunu a vyhýbají se proto placení v parkovacích automatech,“ dodal.

Pohled do některých míst v lázeňském centru ale říká, že ne všechna vozidla patří zahraničním turistům nebo posledním českým obyvatelům, kteří ještě neopustili lázeňskou čtvrť. Spousta jich má české registrační značky. Zajímavé výsledky měla také nedávná razie městských strážníků zaměřená na parkování v lázeňské části města.

Na její výsledky jsme se zeptali starosty Mariánských Lázní Zdeňka Krále.
„Strážníci dali odtáhnout čtrnáct vozidel. Z toho sedm patřilo místním obyvatelům,“ poznamenal smutně starosta.
Většinou se podle něj jednalo o zaměstnance lázeňských provozoven. Sami tak připravují své klienty o parkovací místa, kterých je v samém středu města velmi málo.

Zahraniční návštěvníci jsou podle něj disciplinovaní. „Zaplatí si parkování v automatu nebo parkovacím domě,“ zdůraznil Král. „Většinou je ani nenapadne zaparkovat někde v zákazu. To je jen náš vlastní český zlozvyk,“ zdůraznil starosta. Odtažená vozidla patřila podle registračních značek majitelům z velkých českých měst jako je Praha nebo Plzeň. Navíc se zjistilo, kolik místních lidí ještě v lázeňské zóně bydlí a potřebuje zde zaparkovat svá auta. „Společnost, která má rezidentní parkování na starosti, na ně úplně zapomněla. Ale to musíme urychleně vyřešit. Musíme pro ně vyčlenit místa na parkování,“ slíbil starosta Král.

Možná opatření

Skoncovat s parkováním v centru města by možná pomohly závory na vjezdu. Tento návrh už na radnici několikrát padnul.
„Nabídku na technické řešení jsme už dostali. Musím ale přiznat, že to naráží na jistý odpor a nechuť,“ uvedl starosta Král na toto téma. Odpůrci systému tvrdí, že jeho zavedení by bylo drahé a složité. „Jedná se o investici zhruba ve výši 1,2 milionu korun a odhadovaná návratnost systému jsou dva roky,“ upřesnil starosta.

On sám by v Mariánských Lázních rád viděl podobný systém, který podle něj mají v nedalekých Karlových Varech. Zásobování má vjezd do lázeňské zony povolen jen do do 10 hodin. Další auta už tam nemají co dělat.
„Problém s dopravou v centru města musíme nějakým způsobem vyřešit, jinak nás tu auta úplně převálcují,“ shrnul Král.

Trolejbusy

Mariánské Lázně jsou jediným místem v Karlovarském kraji, kde městskou hromadnou dopravu zajišťují trolejbusy. Ještě před několika lety se mezi zastupiteli vedly ostré spory o to, zda trolejbusy nevyměnit za autobusy.
Skomírající trolejbusová doprava ve městě ale dostala vydatnou injekci v podobě šesti nových strojů. V současné době to vypadá, že trolejbusová doprava ve městě má zelenou, a to i přes uvažovaný odchod společnosti Dopravní podnik ze společné firmy, která provozuje MHD společně s radnicí. Případnou změnu by ale neměli obyvatelé města poznat.

Železnice a autobusy

I přes to, že spousta lidí denně dojíždí do Mariánských Lázní za prací vlastními auty, ještě jich velké množství využívá autobusy nebo železnici. Lidé se ale mohou těšit na nový dopravní terminál.

„Na autobusovém nádraží se nemáte pomalu kam schovat před deštěm a hala železničního nádraží je kapitola sama pro sebe,“ postěžoval si David Němeček z Mariánských Lázní.
Stavební dělníci už začali s rekonstrukcí samotné nádražní budovy. Připravuje se také výstavba dopravního terminálu. V tomto případě se dokončují práce nutné k vydání stavebního povolení.

Bezpečnost chodců

Paradoxně jedním z největší problémů v bezpečnosti dopravy v lázeňském městě je příliš široká Hlavní třída. Je to pozůstatek z dob, kdy jejím středem vedly tramvajové koleje. Řidiči jezdí po široké silnici příliš rychle a chodci nemají šanci bezpečně ulici přejít.

Proto vznikají na Hlavní třídě bezpečné přechody pro chodce. Uprostřed je vždy ostrůvek, kterým jim poskytne ochranu před neukázněnými motoristy.
První vyrostl na křižovatce před hotelem Crystal Palace. Ty další nechala radnice vybudovat u křižovatek Hlavní s Ruskou a Tyršovou ulicí.
Další nechá radnice vybudovat ještě v letošním roce pod Chebskou křižovatkou směrem k ulici K Nemocnici. Na této akci, která má přijít zhruba na 25 milionů korun, bude radnice spolupracovat s Karlovarským krajem. Stavební práce mají začít letos v červenci.