Projet se úzkorozchodnou dráhou tuto jedinečnou možnost má několikrát ročně veřejnost v Novém Drahově nedaleko Františkových Lázní. Kdo ale dorazí mimo termíny, může se podívat do muzea, které se tímto tématem zabývá.

„Návštěvníci v muzeu najdou informace o historii a vývoji úzkorozchodných drah nejen na Skalensku, ale také v Karlovarském kraji a celé České republice," popisuje Robert Koutný, výkonný ředitel o.p.s. Muzejní úzkorozchodná dráha Kateřina. „V muzeu se nachází nejen informační panely, ale také některé části dieslové úzkorozchodné lokomotivy, jako například motor a převodovka. Ve vnější části je vystavena lokomotiva z roku 1950 a historický výklopný nákladní vozík pro přepravu jílu."

Muzeum je v sezoně otevřené každý den, stejně jako přírodní rezervace Soos. A díky svému umístění by už brzy mohlo jít o spojení dvou unikátů. „Začalo se jednat o vyhlášení dráhy za technickou památku," vysvětluje Robert Koutný. Šlo by tak o technickou památku, která křižuje přírodní rezervaci.

Úzkokolejka se otevírá veřejnosti už pátou sezonu, stále ale přibývá novinek. Teď například obecně prospěšná společnost připravuje muzeum těžby jílu, a to ve spolupráci se společností LB Minerals. Ta také v současné době vlastní samotnou dráhu.

„K vidění bude například zpracovatelská linka. Tu bychom rádi doplnili o další mechanismy, které se používaly nebo ještě používají k těžbě jílů," prozrazuje výkonný ředitel s tím, že ani to ale není konec. Lidé zhlédnou také další různá vozidla o rozchodu 600 milimetrů. Muzeum se sice zatím připravuje, už teď je ale možné do něj nahlédnout. „Ve dnech, kdy pořádáme jízdy pro veřejnost, je možné ho po domluvě navštívit," podotýká Robert Koutný.

Nejbližší jízdy pro veřejnost se uskuteční ve dnech 5. a 6. červenec a 16. a 17. července. Jezdí se vždy od 10 do 17 hodin, a to v pětačtyřicetiminutových intervalech.