Změny v mýtném systému v republice se dotknou také autodopravců z Chebska. Zejména zkrácení propadnutí kauce za palubní jednotky (OBU) by jim mohlo způsobit obtíže. Na rozdíl od ´kamioňáků´ z jiných částí republiky jsou doposud relativně v klidu.

I finance za kauce jsou důležité

„Palubních jednotek máme více než 40," uvedl jednatel firmy SOT INVENT International spedition Klest Martin Seidl. „Placení kaucí určitým způsobem také zatěžuje náš rozpočet. Ovšem chci věřit, že o legislativní změně, která by zkrátila dobu k propadnutí kauce za OBU, dostaneme s předstihem nějaké upomínky," dodal.

Dispečer společnosti LAGARDE Spedition, spol. s r.o., pro Chebský deník uvedl, že mají asi 150 OBU. Podle něj se jedná také o slušné peníze, které se rovněž musejí hlídat. „Naštěstí mám jen jednu jednotku OBU," řekl autodopravce Zdeněk Eichler z Chebu. Takže se u mne nejedná o nic dramatického. Horší to musí být u velkých společností," řekl.

Dohoda o palubních jednotkách navíc

Ředitelství silnic a dálnic se dohodlo se smluvním technickým provozovatelem mýtného systému, firmou Kapsch, na provozování palubních jednotek (tzv. OBU), které jsou v mýtném systému navíc proti původně zasmluvněnému stavu 530 tisíc kusů. „Když byl tento počet před dvěma lety překročen, vyvolali jsme s ŘSD coby provozovatelem mýtného systému jednání, jak situaci řešit. Dnes už máme v systému aktivních přes 660 tisíc jednotek a jejich počet stále roste," sdělil Karel Feix, generální ředitel Kapsch v České republice. Podle Václava Nestrašila, ředitele mýtného úseku na ŘSD, nakonec obě strany přistoupily do doby, než zafungují nová opatření ke snižování počtu OBU v mýtném systému, na soudním znalcem stanovenou cenu 237 Kč za palubní jednotku a rok provozování nadpočetných jednotek.

Právě cena za roční provoz jedné krabičky byla předmětem dlouhých vyjednávání. Dohodnutá částka za OBU navíc je totiž výrazně nižší než ta původně vysoutěžená v mýtném tendru z roku 2006. Podle dostupných informací umožnil snížení fakt, že jde o palubní jednotky sporadicky používané nebo vůbec nepoužívané, Kapsch a mýtný systém s nimi ale přesto musí provozně pracovat a každá OBU musí být stále funkční připravena k plnění mýtné povinnosti. „Jde například o jednotky, které si zahraniční dopravci před lety vyzvedli a po zpoplatněných komunikacích v ČR jedou jen výjimečně, nebo se k nám už nevrátí," vysvětloval Karel Feix.

Nárůst palubních jednotek

Velký nárůst palubních jednotek v mýtném systému způsobuje již od jeho spuštění realita, že na řidiče kamionů proti očekávání příliš neúčinkuje kauce 1.550 Kč za každou vydanou OBU (On-Board-Unit, palubní jednotka), která je měla motivovat k jejich vracení, pokud ji delší dobu nevyužívají. Otázkou bylo, jak změnit parametry tak, aby začal počet palubních jednotek v mýtném systému klesat, a také jak ekonomicky dočasně pokrýt provozování přespočetných OBU do doby, než se reálně projeví přijatá opatření což řeší právě uzavřená dohoda. K poklesu OBU by postupně mohla vést již od září účinná legislativní změna, která zkracuje doby k propadnutí kauce za OBU ze současných tří na jediný rok. Druhým nástrojem bude ve Sněmovně ležící novela, která omezí rovněž platnost kreditu, jejž si dopravci nabíjí na palubní jednotku, z časově neomezené doby na jeden rok. Pak bude následovat vyřazování takových OBU z provozu, což za stávající legislativní situace nebylo možné.

Úhrady za mýtné

Český stát do současnosti na mýtném od kamionů vybral takřka 46 miliard korun s účinností přes 99,5 procenta.

Za provozování mýta dosud stát zaplatil provozovatelskému konsorciu pod vedením Kapsch 9,9 mld. korun bez DPH, celkový provozní náklad tedy činí necelých 22 %.

Vedle toho stát investoval na začátku do vybudování mýtného systému, který zůstává průběžně modernizovaný v majetku státu, celkem 3,4 mld. Kč bez daně z přidané hodnoty.