Kandidáty k zápisu do seznamu světového dědictví UNESCO (jako ojedinělý Západočeský lázeňský trojúhelník) jsou Františkovy Lázně spolu s Mariánskými Lázněmi a Karlovými Vary. O zápis Františkolázeňští nepřestávají usilovat. Jejich snahu však hatí minimálně jedna dost velká vada na kráse – místní železniční nádraží. Jeho odstrašující stav leží v žaludku občanům i představitelům města.

Postoj v lázních nepřehodnotili

Na dotaz Deníku, zda ve Františkových Lázních trochu nepřehodnotili postoj ve snaze být zapsáni na seznamu UNESCO, reagoval starosta města Ivo Mlátilík.

„Nikoliv – nezastáváme jiný přístup. I když postranním efektem tohoto zápisu pro ´zapsaného´ je větší kontrola stavu města a výstavby i oprav v něm ze strany UNESCA. Myslím si, že si to naše město zaslouží. Kolegové zastupitelé mají na tuto tématiku obdobný pohled.“ Klady zápisu spatřují především v ohromné a masivní propagaci města a tomu odpovídajícímu rozvoji turistiky.

Nádraží straší místní občany

Obyvatelé Františkových Lázní často poukazují na odstrašující stav místního zanedbaného nádraží, kdy jen fasáda objektu hned každého procházejícího vystraší. Z anonymity stěžujících vystoupil místní občan Roman Šebek. „Na naše město a jeho vzhled jsem hrdý. Ovšem vždy se stydím za vlakové nádraží. Často sem za námi jezdí moje maminka z Plzně. Ta se vždy na nádraží doslova otřásá hrůzou. To mne dost trápí a myslím, že rada města a ostatní volení představitelé Františkolázeňských by měli dokázat zjednat nápravu,“ uvedl.

Ostuda státu?

Podle starosty Mlátilíka není ´překrásné´ nádraží v žádném případě ostudou radnice, nebo města samého, i když nezasvěcenému by to tak mohlo připadat. „Nádraží vlastní České dráhy, Správa železniční dopravní cesty - potažmo tedy stát a ten se o svůj majetek stará tak, že se musíme mnohdy za naše státní představitele velmi stydět.

Tak je tomu například právě v tomto případě. Já sám jsem od roku 2006, kdy jsem ve funkci starosty, napsal celkem sedm stížností kompetentním osobám, a to od ČD po ministra dopravy, ale evidentně jsou Františkovy Lázně mimo ´zorný úhel´ těchto lidí. Třikrát jsem bezúspěšně osobně žádal u personálně odpovědných osob o nápravu tohoto zoufalého stavu.“

Může zabrat pohled na zrůdu

Starosta Františkových Lázní Ivo Mlátilík tuší ještě poslední cestu, která by mohla zabrat.

„V zimních měsících se má u nás uskutečnit konference UNESCA, kterou jsem pomáhal v našem městě připravit. Až se sjedou všichni zahraniční účastníci, předložím každému jednomu z nich barevné zvětšené fotografie našeho nádraží s opačným dotazem, a sice zda si vstup do UNESCA vůbec zasloužíme, když máme v našem městě díky státní správě takovouto zrůdu. To by pány a dámy v Praze konečně mohlo probudit.“

Oprava se má připravovat

„Stav objektů, kterými procházejí naši cestující, nám rozhodně není lhostejný, a proto České dráhy objekty postupně opravují,“ vyjádřila se tisková mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

„Rekonstrukce nádražních budov představují milionové částky a České dráhy kromě vlastních zdrojů hledají i možnosti čerpání z operačních programů. Je to tomu tak i v případě připravované opravy nádražní budovy ve stanici Františkovy Lázně. Tento objekt je zahrnutý v plánu podání žádosti o dotace z operačního programu životního prostředí.“ V současné době se zpracovává projektová dokumentace, která je povinnou součástí žádosti.

Dokumentace bude hotová do konce letošního roku. „Zároveň je oprava zahrnutá v dlouhodobém plánu investic Českých drah,“ dodala mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.