Otázka proPetra Navrátila, náměstka hejtmana kraje:

Nedávno obdržel Karlovarský kraj nabídku od společnosti RegioJet na provozování některých tratí v regionu. Jednalo se hlavně o tratě, které jsou neziskové a měly být zrušeny. Proč se kraj rozhodl, že tuto nabídku nepřijme?

Jednalo se o tratě Karlovy Vary - Merklín, Nová Role - Chodov - Loket a Cheb - Luby u Chebu, ovšem tyto tratě nakonec na seznamu ke zrušení nebyly. Nabídku jsme po všech stránkách pečlivě analyzovali a došli jsme k závěru, že je legislativně a ekonomicky problematická, tudíž pro kraj v předložené podobě nepřijatelná. Nabídka především negarantuje nutnou smluvní dohodu mezi předkladateli a společností České dráhy, s níž má kraj uzavřenou dlouhodobou smlouvu na provozování drážní dopravy. Ukončení stávající smlouvy může vyvolat případný požadavek na úhradu vzniklé škody. Převedení části dopravního výkonu na jiné provozovatele by zase vyžadovalo úpravu stávající smlouvy s Českými drahami, což současná smlouva neumožňuje. Navíc by s tím České dráhy musely souhlasit.

Nabídka zahrnuje také údajnou úsporu pět milionů korun na prokazatelné ztrátě, kterou musí kraj hradit a která je v nabídce deklarovaná. Pokud by následně dopravce úspory v nákladech nedokázal dosáhnout, mohl by ji podle platné legislativy požadovat právě po Karlovarském kraji. Nová smlouva by nás, co se předpokládaných nákladů týče, uvedla tedy do rizika. Podle nového nařízení Evropské komise má dopravce nárok na všechny náklady a nabídka v takové podobě není závazná.