VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přivítání v Pomezí bylo motorkáři po cestě kolem světa velmi příjemné

Chebsko - „Průměr 5,8 litru to není špatné na přetížený dvoutakt (280 kg pohotovostní hmotnosti), ale spotřeba měla extrémní výkyvy," říká Suchý

4.3.2014
SDÍLEJ:

Čeští motorkáři v Pomezí vítali Jawu 350 z cesty kolem světa.Foto: Deník/Vladimír Kučera

Řada milovníků jednostopých vozidel české výroby z regionu se chystá na Mezinárodní veletrh motocyklů, čtyřkolek, příslušenství a oblečení Motosalon, který začíná už tento týden v Brně. Pojedou tam kvůli motorkářským novinkám, ale také hlavně za Pavlem Suchým z Oseka. Toho jako svého hrdinu totiž nadšeně vítali v Pomezí nad Ohří, když přijížděl do Čech těsně před cílem svého ojedinělého projektu ´Jawa kolem světa´. (A ten končí zrovna na akci v Brně.) V jeho rámci natočil skoro padesát tisíc kilometrů, projel 21 států a 27 hranic. To vše bez větších technických problémů! A právě Pavel Suchý s Chebským deníkem pohovořil o svém dobrodružství v sedle Jawy 350, typ 634 z roku 1978.

Prozradíte, jak jste se vlastně k tomuto projektu dostal?

Česko ani Československo dosud neměly člověka, který by na motorce kontinuálně objel planetu, ač se o to mnozí pokusili. Na rok 2014 ohlásila parta pražských herců, kteří před pár lety objevili kouzlo motorek, že pojedou kolem světa ve stylu anglických kolegů (Long way round) s kompletní asistencí, velkorysým rozpočtem a jen po severní polokouli, tedy tu nejjednodušší variantu. Jako profíkovi a motocyklovému novináři, který na motorce cestuje 22 let, mi nemohlo být jedno, že by tu ´čest´ měl mít někdo mimo branži. A tak jsem v jedné slabší chvilce, když jsem viděl, že se k tomu nikdo jiný nemá, utrousil, že to budu muset udělat já. A když něco řeknete, měl byste to udělat. Takže jsem po rekordně krátké tříměsíční přípravě vyrazil.

Kdy to bylo po trase nejdramatičtější a naopak…?

Určitě Mongolsko a průjezd pouští Gobi bez GPS. Trochu jsem se starou buzolou z NDR zabloudil, namísto tří dnů to jel týden a na to jaksi nebyly dimenzované zásoby benzínu, vody ani jídla. Trochu jsem si zanadával sám sobě, ale nakonec jsem z pouště vyjel skoro přesně v místech, kde jsem plánoval. Jen jsem najel asi dvojnásobek kilometrů. A naopak? Jakože nuda? Tak v tom patří prvenství bezpochyby agentinské silnici číslo 3 (Ruta Tres nebol RN3) z Patagonie do Buenos Aires s Atlantikem po pravici. Přes 3000 km nudné, jednotvárné pampy, v níž jsou jen lamy, pásovci a tak protivný vítr, že máte občas chuť už nikam nejet.

Postihly vás za těch skoro osm měsíců nějaké zdravotní trable?

Pokud se ještě neukáže něco po návratu, pak ne. Jedině snad ten mozol na zadku…

Lze jednoznačně stanovit, kde byli lidé, se kterými jste se nutně musel setkávat, nejvřelejší?

Lidé jsou vesměs dobří všude na planetě. Občas byl někdo protivný v Mongolsku nebo v Koreji, ale bude fér doplnit, že šlo většinou o muže. Dívky a ženy jsou komukativnější od přírody, a tak se i snáze přenesou přes jazykovou bariéru, která zrovna v těchto dvou státech byla nejtěžší.

Byl jste překvapen tak četnou skupinou příznivců českých motorek, která vás vítala na hranicích v Pomezí nad Ohří?

Po množství lidí na startu v Praze a při počtu příznivců po celou dobu cesty jsem ani překvapen nebyl. Nic to ale nemění na tom, že to bylo moc příjemné!

S jakou průměrnou spotřebou jste ty tisíce kilometrů ujel?

Průměr je 5,8. To není špatné na přetížený dvoutakt (280 kg pohotovostní hmotnosti), ale spotřeba měla extrémní výkyvy. Ve vysokých horách po přenastavení karburace uměla jet motorka i za 4 litry, naopak v protivětru argentinské pampy šla spotřeba často přes 7 litrů! Naštěstí je benzín všude levnější nežli tady doma, takže to spíš byla věc dojezdu než peněz.

Máte nějakou tu ´veselou příhodu´ z cesty?

Veselá příhoda? Těch je… Třeba jak jsem chtěl na hranicích Guatemala/El Salvador měnit US dolary na salvadorské dolary, než jsem po deseti minutách dohadování pochopil, že oficiální měnou státu El Salvador není žádný salvadorský dolar, ale normální americký dolar! Anebo v Argentině říkají benzínu ´nafta´. Takže na první čerpačce z toho byla dost veselá scénka, když jsem nechápal, proč tam mají tři typy nafty a jeden diesel a proč mi do motorky tu naftu pořád vnucují…

Autor: Vladimír Kučera

4.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

DENDROLOGICKÁ STEZKA. Mariánské Lázně označily více jak sto stromů porcelánovými tabulkami. Některé z označených dřevin dokonce pamatují zahradníka Václava Skalníka.

Pocta Skalníkovi, dendrologická stezka

Turistům se v Karlovarském kraji líbí. A tak jich sem přijelo zase více

Karlovarský kraj - Mezi nejatraktivnější turistické destinace v České republice patří Karlovarský kraj. Potvrzují to aktuální informace statistiků za první pololetí letošního roku.

Kriminálník zapálil vánoční strom města. A to nebylo vše

Kynšperk nad Ohří – O vánoční strom města přišel Kynšperk nad Ohří poté, co ho na náměstí 5. května zapálil už několikrát trestaný osmačtyřicetiletý muž. K incidentu došlo 8. srpna odpoledne a strom města, na kterém je celoročně instalována vánoční výzdoba, se vzňal a shořel včetně všech světelných vánočních ozdob a elektroinstalace.

Nudná muzea? To už dávno neplatí

Karlovarský kraj - Už dávno neplatí, že muzea nabízejí jen nezáživné výstavy exponátů. Naopak, snaží se vyhovět požadavkům příchozích a nabídnout jim nejen poznání, ale také zábavu. V kraji najdou návštěvníci mnoho těch, která pobaví nebo vrátí do mládí.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení