Řada stánků v obří asijské tržnici v příhraničí Kraslic zeje prázdnotou. Vietnamští prodejci kvůli odlivu německých turistů, pro které už není tak výhodné nakupovat na české straně, se buď vrací zpět do vlasti, nebo zkouší své podnikání přeorientovat.

Asijští prodejci se od hranic stahují do centra Kraslic. Začínají se zaměřovat na českou klientelu. Otvírají si salóny zaměřené na modeláže nehtů. Láká je levnější nájem. Kupují i objekty bývalých větších prodejen. Setkávají se se zájmem Čechů.

„U hranic jsem za stánek platil hodně. I přes deset tisíc,“ řekl Vietnamec, který si v Čechách říká Tomáš.

Například v centru Kraslic se pronájem nebytových prostor v době ekonomické krize pohybuje od šesti do osmi tisíc. V salónech přitom podniká třeba i pět cizinců. „Vyšší nájem si majitelé objektů dovolit nemohou, i když by si to přáli. Kdo chce třeba deset tisíc, má prostory prázdné,“ řekla realitní makléřka Jiřina Kasslerová.

Centrum sedmitisícových Kraslic už je obchodů asijských prodejců doslova plné. Provozují herny, restaurace a právě salóny. „Jezdím se učit ke známým správnou techniku modeláže nehtů. Poté chci zkusit podnikat v Čechách,“ říká Tran Van Huyen. Dříve prodávala textil. „V Kraslicích je to u hranic už slabý byznys,“ sdělila.

Obdobně mluví i Ta Ngoc Tuan. Přál by si provozovat restauraci. Je muale jasné, že z Kraslic bude muset odejít. „Je tu slabá kupní síla. Němci vůbec neutrácí,“ postěžoval si.

Nájemce tržnice, která patří městu, se ji ještě pokouší zachránit. Zřejmě ale marně. Žádá radnici, aby slevila z nájmu. Místo 200 korun za metr čtvereční je ochotný platit 150 korun.

Radní to ale odmítli. V minulosti už nájem zlevnili. „Mají možnost pokrýt menší část tržnice. Nicméně snahou města je, aby stánky od hranic zmizely a my se pokusili najít jiné využití,“ řekl místostarosta Kraslic Lubomír Zach.

Město z pronájmu tržnice získá ročně zhruba dva miliony korun.

Obdobné problémy hlásí i podnikatelé v Bublavě. Ke zlepšení nepřispěl ani vstup Česka do schengenského prostoru, kdy se tam hraniční přechod pro pěší rozšířil o automobilovou dopravu. „Obrat je rapidně nižší,“ řekl majitel tamního obchodu Zdeněk Vrána.