S přicházejícím obdobím chřipek a nachlazení se mohou i obyvatelé Chebska setkat s podobnou situací jako čtenářka, která se obrátila na Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) s neúspěšnou reklamací masti na opary.

Tuba totiž byla prázdná. Lékárnice se ale zákaznici vysmála s tím, že ji zákony nezajímají.
„Prodávající je povinen reklamaci přijmout a vydat písemné potvrzení o tom, kdy zákaznice své právo uplatnila, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace požaduje (má právo na výměnu za nový bezvadný kus, pokud to nebude možné může požadovat vrácení peněz),“ odpověděl Jan Mišurec ze SOS.

„Není možné, aby se prodávající této odpovědnosti zprostil s odkazem, že se má zákazník obrátit na výrobce. Co se týče účtenek, prodávající je povinen na žádost spotřebitele vydat písemný doklad o zakoupení výrobku s uvedením data prodeje, určením výrobku, ceně a s identifikačními údaji prodávajícího,“ doplnil.

 

Sdružení na obranu spotřebitelů radí

S přicházejícím zimním obdobím zaznamenáváme vyšší výskyt nachlazení a tedy i oparů. Možná právě proto se vám bude hodit následující rada, o kterou nás požádala jedna spotřebitelka.

DOTAZ:
Chtěla bych se zeptat na řešení tohoto problému.

Reklamovala jsem mast na opary v lékárně zdůvodu, že tuba byla prázdná a neobsahovala daný krém. Paní magistra mi sdělila, že si mám zavolat výrobci, což jsem odmítla, jelikož jsem daný výrobek zakoupila u ní! Výrobek stojí kolem devadesáti korun, což není zanedbatelná položka a pro mě jako samoživitelku zvlášť! Když jsem paní magistře sdělila podmínky reklamace, jen se mi vysmála a sdělila, že jí zákony nezajímají! Můžete mi prosím poradit, jak mám nadále postupovat a jaké kroky můžu podniknout vůči paní magistře? Podotýkám, že v lékárně nevisí reklamační řád a nevydávají se účtenky! Předem mockrát děkuji!

S pozdravem S.Č.


ODPOVĚĎ:
Učinila jste naprosto správně, že jste se se svou reklamací obrátila na prodávajícího. Prodávající je povinen Vaši reklamaci přijmout a vydat Vám písemné potvrzení o tom, kdy jste své právo uplatnila, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace požadujete (máte právo na výměnu za nový bezvadný kus, pokud to nebude možné můžete požadovat vrácení peněz). Tento doklad musí dále obsahovat potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace a případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. (§19 Zákona o ochraně spotřebitele) Není možné, aby se prodávající této odpovědnosti zprostil s odkazem, že se máte obrátit na výrobce. Reklamační řád v prodejně viset nemusí, ale prodávající má povinnost spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb, což evidentně nedodržuje. Co se týče účtenek, prodávající je povinen na žádost spotřebitele vydat písemný doklad o zakoupení výrobku s uvedením data prodeje, určením výrobku, ceně a s identifikačními údaji prodávajícího. (§16 Zákona o ochraně spotřebitele). Doporučujeme Vám zvážit podání stížnosti na Českou obchodní inspekci, která může prodávajícímu pro porušování výše uvedených povinností udělit nemalou pokutu.

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS