VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unikátní trolejbusy budou brázdit silnice dál

Mariánské Lázně - Tolik milované i zatracované trolejbusy v Mariánských Lázních si mohou na své konto připsat velké vítězství. Ve městě zůstanou i po další léta. A to i přesto, že náklady na obnovu trolejbusové dopravy dosáhnou ke zhruba čtvrt miliardě korun.

29.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Petr Przeczek

Zastupitelé města dali trolejbusům přednost před elektrobusy, o kterých město také uvažovalo. Ještě před měsícem se přitom dosti vážně hovořilo o tom, že by Mariánskolázeňské měly v budoucnu vozit po městě moderní elektrobusy. „Tuto tematiku jsme projednávali na minulém zastupitelstvu i v rámci veřejných debat," přiblížil starosta Mariánských Lázní Petr Třešňák s tím, že k budoucnosti městské hromadné dopravy si Mariánky nechaly vypracovat dvě studie. Ta první jednoznačně hovořila ve prospěch elektrobusů. „Po zveřejnění této studie nám přišlo hodně dopisů z dopravních podniků z celé republiky, které sdílely vesměs negativní zkušenosti s provozováním elektrobusů," přiblížil Petr Třešňák. Například v Praze se podle jeho slov elektrobusy nasazují pouze ve špičkách. „Zatímco Mariánské Lázně, které by elektrobusy nahradily celý vozový park, by se potýkaly s řadou technických problémů," uvedl starosta. Podle jeho slov například Berlín nakoupil vysoký počet elektrobusů a uvádí, že má provozní spolehlivost kolem čtyřiceti procent. „To si mohou dovolit velká města, která mají náhradu k dispozici. Nikoli Mariánské Lázně, jež by elektrobusy nahradily celý vozový park, a jakýkoli výpadek by byl na běžném provozu okamžitě znát," uvedl Petr Třešňák s tím, že v případě nefunkčnosti by hrozilo i to, že by se Mariánské Lázně musely vrátit k dieselovým autobusům.

Druhá studie jednoznačně hovořila o tom, že lepší variantou řešení budoucnosti městské dopravy je pořízení trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem, takzvaných parciálních trolejbusů. „Elektrobusy jsou v současné době stále ještě experimentální záležitostí," přiblížil jeden z autorů studie Ondřej Vohradský. Výhodou zachování trolejbusové dopravy bude i to, že Mariánské Lázně nebudou muset stavět napájecí infrastrukturu.

Zastupitelé se nakonec rozhodli zachovat troleje ve městě a požádat o dotace na koupi parciálních trolejbusů z Integrovaného operačního programu. Na zpracování žádosti uvolnilo město tři sta tisíc korun ze svého rozpočtu. Zároveň bude vedení města jednat s Ministerstvem dopravy o možnostech financování obnovy trakčního vedení.

Trolejbusy jezdí po Mariánských Lázních už od počátku padesátých let a za dlouhá léta se staly jednou z atrakcí města.

Autor: Jana Bežáková

29.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

V malém kraji je nás už zase méně. Kde se pokles zastaví?

DALŠÍ SLAVNÁ „BALKONOVKA“ vznikla pro 50. ročník Tourfilmu. Tomáš Třeštík vyfotil cestovatele Miroslava Stingla.

Tip pro vás: Tourfilm slaví půl století

FOTOGALERIE/AUDIO: Energie smetla i Rytíře a je v tabulce první

Karlovy Vary - Energie se v šestém kole WSM ligy potkala s tabulkovým sousedem, do KV Areny dorazilo po třech letech k soutěžnímu utkání Kladno.

OTÁZKA PRO: Blanku Andrášikovou, z Muzea Cheb

I letos připravujete Knihobraní v chebském muzeu. Přiblížíte, kdy se na něj mohou lidé těšit?

Naši prvňáci z 1. ZŠ Cheb

Chebsko - Ve středu 27. září najdete v Chebském deníku prvňáky z 1. ZŠ Cheb.

Upadl jsem na zem a útočník mě stále bil, líčí útok napadený záchranář

Karlovarský kraj – Z brutálního útoku jednadvacetiletého agresora se od víkendu zotavuje řidič Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. Při opakovaném napadání utrpěl vážná poranění v obličeji a zatím netuší, kdy se bude moci vrátit zpět pomáhat svým kolegům zachraňovat životy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení