Automobily typu pick-up byly dlouhou dobu na našem trhu tak trošku Popelkou. Sem tam si sice někdo dovezl z Ameriky nějaký kousek poháněný silným motorem, jinak ale tento typ vozidel využívaly spíše firmy, které potřebují dopravovat lidi a materiál také do obtížně přístupných míst. Například do dolů nebo ke stožárům vysokého napětí mimo civilizaci.

Jenže, časy se mění a obliba pick-upů roste. Ty, které na trhu zůstaly, navíc v nových generacích umí oslovovat i jiné než výše zmíněné skupiny zákazníků.

Na to, jak testovaný exemplář vypadal zvenči i zevnitř, se podívejte do naší komentované fotogalerie.

Já jsem ale tentokrát otestoval Volkswagen Amarok ve verzi, která se dá ještě považovat za takzvanonou pracovní. Jednalo se totiž o exemplář poháněný dvoulitrovým turbodieselem, který byl spojený se šestistupňovou manuální převodovkou.

Navíc měl korbu bez zakrytí nástavnou nebo i jen roletou. Proto i zvenčí vypadal o dost jinak než kousky prodávané soukromníkům, kteří s ním vozí sportovní potřeby do lůna přírody nebo ho využívají klidně třeba i na běžné jízdy po městě. Ti pak ale zpravidla volí také verze s třílitrovým šestiválcem, automatickou převodovkou a daleko komfortnější výbavou.

Na jízdní záběry nového Amaroku se můžete podívat na následujícím videu:

| Video: Youtube

Ten kus, který jsem zkoušel, byl ve výbavě Life. Základní cena této verze je 1 169 914 korun. Tuzemské zastoupení divize Volkskswagen Užitkové vozy pak výbavu obohatilo jen o gumové koberce, tažné zařízení, ochranné prvky pod motorem a převodovkou, nástřik korby a osvětlení tohoto prostoru.

Cenovku toto všechno dohromady navýšilo o necelých třicet tisíc korun a jsou to všechno záležitosti, které lze jednoznačně doporučit. Tedy pro ty, kteří zamýšlejí s tímto autem jezdit například do lesa pro dřevo, odvážet z chalupy či chaty různý materiál nebo tam naopak přivážet cihly a další věci potřebné pro stavby a rekonstrukce.

S novým Amarokem jsem již měl co do činění při mezinárodní novinářské prezentaci v Jihoafrické republice, kde jsem ho prověřil i v terénu. Tentokrát jsem ale vůz zkoušel v sychravém zimním počasí na našich komunikacích nejrůznějších typů a kvalit.

Tato varianta Life již má (na rozdíl od té úplně nejlevnější verze) lakované nárazníky, zrcátka a kliky. To sice na jednu stranu přináší obavy o poškození třeba při průjezdu lesními cestami obrostlými trnitým křovím, na druhou stranu se pak nemusíte stydět s takovým autem zaparkovat ve městě.

Místo u chodníku však budete hledat těžko, protože tohle auto už měří 535 centimetrů.

Tato generace Amaroku technicky vychází z Fordu Ranger, ovšem design je svébytný. Na přídi si nelze nevšimnout kovové linky propojující oba světlomety, výrazný je také stříbřitý ochranný plast. Ten přechází ze spodní části nárazníku až skoro do jeho poloviny. Výraznější prolisy se nacházejí pouze na blatnících, jinak je povrch karosérie víceméně hladký.

Ach ten displej…

Interiér je do značné míry digitální, což u této pracovní verze může dost vadit. Ne vždy se totiž řidič stihne po práci umýt a sahat pak s ne zrovna čistýma rukama na displej, není dobré. A jinak než dotykem na obrazovku si teplotu klimatizace nezměníte.

Také bych z podobného důvodu volil jiné materiály na obložení dveří. Zejména v oblasti madla, kde je látka. Amarok totiž z Fordu převzal v loketní opěrce ukryté páčky na otevírání dveří. Takže se nejde vyhnout tomu, že se prsty a dlaní budete textilu dotýkat.

close Ovládání funkcí na displeji mnohým nevyhovuje info Zdroj: Radek Pecák zoom_in Ovládání funkcí na displeji mnohým nevyhovuje

Potěší dostatek úložných prostor – třeba před spolujezdcem jsou hned dvě palubní přihrádky nad sebou. Vpředu je místo pro cestující bohatě dimenzované, vzadu už dlouháni můžou mít problém s prostorem pro kolena. Také se tu musí sedět až moc vzpřímeně.

Plusy:
+ Terénní schopnosti
+ Solidní spotřeba
+Jízdní komfort

Mínusy:
- Ovládání funkcí na displeji
- Špinící se čalounění
- Horší komfort ve druhé řadě

Oproti minulé generaci se jízda v novém Amaroku daleko více podobá té, jakou absolvujete například v nějakém solidním SUV. Motor už je velmi dobře odhlučněný, na proděravělých okreskách ani nenaložené auto neodskakuje a řidič může být velmi spokojený třeba i s řazením. Páka se v drahách pohybuje hladce, se stejnoměrným odporem a neslyšně. Brzdy jsou velmi dobře dimenzované, takže s neunaví ani při sjíždění dlouhého kopce s nákladem na korbě.

Když už je o ní řeč. Má téměř čtvercový půdorys (délka 163 centimetrů a šířka 158 centimetrů), je opatřena masivními oky na ukotvení nákladu a nákladový otvor je téměř stejně široký jako celá korba. Umístit sem můžete i tunový náklad.

Většinu dobu testu jsem jezdil s pohonem pouze zadní nápravy. Pouhým otočením voliče na centrální konzoli lze ale zvolit buď režim, v němž o připojení pohonu předních kol rozhoduje v závislosti na povrchu pod kolem elektronika, nebo stálý pohon všech kol s rozložením točivého momentu mezi obě nápravy v poměru 50:60, případně pohon všech kol s redukcí.

V běžném silničním režimu lze s Amarokem jezdit v dlouhodobém průměru kolem devíti litrů. Nenaložený vůz potřebuje při jízdě na venkovských silnicích jen osm litrů, na dálnici pak cca 10.

Základní technická data

Karosérie: pětimístný pick-up
Motory/Spotřeba: vznětový přeplňovaný čtyřválec 2,0/170-205 koní/8,5-9,1 litru, vznětový přeplňovaný šestiválec 3,0/241 koní – 10,2 litru
Převodovka: automatická desetistupňová
Vnější rozměry: 5350 x 1910 x 1751 mm
Rozvor: 3270 mm
Ložná plocha: 163 x 158 centimetru
Max. rychlost: 180-190 km/hod
Ceny: od 911 482 Kč bez DPH