Jedno je jisté - tato třetí Panamera je poslední, která vznikne. Současně již zákazníci nebudou mít možnost koupit si tento luxusní vůz s jinou karosérií než je sedan.

Verzi Turbo si můžete prohlédnout v naší fotogalerii.

Skončí tak snaha konstruktérů Porsche o vývoj plnohodnotně čtyřmístného vozu, který pro někoho poněkud překvapivě začal u této značky již v padesátých letech a pokračoval v 80. a 90. letech. Například v roce 1988 se předstivil koncepční automobil Porsche 989 se dvěma páry dveří na bocích. Pro sériovou výrobu připravený model Panamera však měl v první verzi premiéru až v dubnu roku 2009 na autosalonu v čínské Šanghaji.

Takových skoků absolvovaly oba vozy při testu desítky
Porsche a Opel mezi slony. Aneb, české posádky jedou na rally do Keni

Při premiéře jsem si mohl prohlédnout víceméně základní verzi vozu, kterou pohání zážehový šestiválec s výkonem 353 koňských sil. Auto má poháněna pouze zadní kola. I tak ale zvládne maximální rychlost 272 kilometrů v hodině a zrychluje z klidu na 100 km/hod za 

Tento exemplář tedy nebyl vybaven vychytávkami, jaké nabízí nejvýkonnější prozatím přestavená verze, kterou je Turbo s hybridním pohonem. Ten tvoří osmiválec spojený s elektromotorem s výkonem 680 koní. Na stovku sprintuje za 3,2 sekundy a rozjede se až na 315 kilometrů v hodině. Také zvládne ujet ve městě kolem 90 kilometrů čistě na elektřinu.

Taneček jen u dealerů

Takováto Panamera Turbo má například, jako vůbec první čtyřdveřové auto na světě, kola přichycena k náboji pouze jednou centrální maticí.

Porsche Panamera
Porsche Panamera třetí generace má osmiválec a unikátní podvozek

Také jsem nemohl na vlastní oči vidět tanec, který je schopna Panamera Turbo předvést díky svým svému podvozku (velmi podobně řešenému jako v případě SUV Ferrari Purosangue). Ten je vzduchový, přičemž každý tlumič má samostatnou elektricky ovládanou pumpu. Systém je napojen na elektrickou architekturu vozu s napětím 400 Voltů. Smyslem je bleskurychlé vyrovnávání pohybů karosérie na nerovné silnici, potlačuje se také ponořování přídě při brzdění nebo naopak její zvedání při silnější akceleraci.

Demorežim, který si můžete prohlédnout na videu, nebude k dispozici pro konečné uživatele. "K dispozici bude pouze pro prodejce u oficálních dealerů," dozvěděl jsem se při prezentaci.

Zdroj: Youtube

Nová Panamera je velmi dobře vybavena i v základní verzi. Například zákazník kupující si šestiválcovou zadokolku za zhruba 2,6 milionu korun, získá zdarma i Matrix LED světlomety.

Samozřejmě i ti můžou využít možnosti vylepšit si svůj nový vůz o více než 1000 záležitostí, které jsou dostupné v rámci programu Porsche Exclusive Manufactur. Začíná se třeba už speciálním designem klíčku od vozu.