„Bylo strašně zajímavé sledovat, jak pod rukama šikovného člověka v Indii vzniká moc krásný kožený batoh. To bylo v roce 2015. Ten batoh jsem pak nosil pořád, i když už jsem byl tady doma. A v roce 2017 mě napadlo, že bych takové batohy mohl prodávat v Česku a s tím člověkem v Indii jsem se domluvil, že je pro mě bude vyrábět,“ vzpomíná na začátky podnikání Lukáš Matějček, spolumajitel firmy Bagind (vlastní ji spolu s Václavem Staňkem – majitelem úspěšné obuvnické značky Vasky – pozn. red).
Batohy, kabelky či brašny z indické kozí kůže jsou podle něj jedinečné, protože jde o kvalitní a příjemně měkký materiál, který dlouho vydrží a získává časem přirozenou přírodní patinu. Lukáš Matějček se snaží svým výrobkům vtisknout i jednoduchý design, aby byly praktické. Návrhy pak posílá do Indie stále tomu stejnému řemeslníkovi, kterému říká Dennis, a který pro něj dnes už organizuje výrobu u mnoha dalších indických brašnářů, kteří pro Bagind šijí.
„V Indii je brašnářství tradiční řemeslo, které se tam dědí z generace na generaci. Lidí, kteří pro nás mohou vyrábět, je tam tedy zatím dostatek,“ říká Matějček a hned dodává, že dalšího tradičního výrobce pak při svých cestovatelských toulkách objevil v Kolumbii. Ten pro něj už přes dva roky dělá batohy a kabelky, kde se kvalitní kůže kombinuje s barevnou látkou.
Bagind se podle Lukáše Matějčka snaží stále přinášet něco nového, podobu kabelek a batohů už nyní navrhuje zkušený designer. V poslední době firma zkouší proniknout i na zahraniční trhy. Zákaznici podle něj výrobky kupují převážně přes e-shop, jen pětina batohů a kabelek se prodá v některé z pěti kamenných prodejen, které firma v Česku má.
„Chtěli bychom začít vyrábět něco i u nás, protože vidím, kolik je i tady potencionálních možností a šikovných lidí. Tady jsme doma, tak věřím, že příští rok přineseme i něco vyrobeného v Česku. První vlaštovkou už byla naše limitovaná edice bot spojená se zlínskou firmou Vasky. Stejně tak tady už pět let vyrábíme včelí vosk určený na péči o naše produkty. Chceme ale začít dělat i outdoorové produkty jako třeba krosny, tak třeba to se nám podaří tady u nás,“ nastínil další plány Lukáš Matějček.
Proč vlastně v Indii šijí batohy a kabelky právě z kozí kůže? O jaké typy výrobků mají největší zájem čeští zákazníci? A jaké další novinky firma Bagind chystá? Také to přiblížil Lukáš Matějček v pořadu Byznys kafe. Podívejte se na celý videorozhovor, který moderuje šéfredaktor centrální redakce Deníku Jan Klička.