Tuny šrotu se ještě před několika týdny ztrácely z chebského nákladového nádraží. Škody šly do statisíců korun. Policisté, strážníci i pracovníci Českých drah denně řešili problémy se zloději kovů. Situaci vyřešilo až zavedení ostrahy prostoru nákladového nádraží.

„V poslední době se výrazně snížil počet našich výjezdů do prostoru nákladového nádraží,“ potvrdila chebská policejní mluvčí Martina Hrušková.
Oddechli si také lidé, kteří denně chodili po pěší lávce přes kolejiště. Už se nesetkávají s nevraživými pohledy hlídek, které s mobilními telefony jistily skupinky sběračů šrotu před zásahem strážců zákona.
„Stačilo jen do kapsy sáhnout pro mobil, aby vás hned začali sledovat. Teď je tu už ale klid,“ oddechl si jeden z místních občanů, který si nepřál být jmenován.

Zlom nastal v polovině ledna. Nákladové nádraží začala hlídat bezpečnostní agentura.
„První dny pro nás byly velmi těžké. Mezi vagony se šrotem se někdy pohybovalo i třicet cizích lidí najednou,“ zavzpomínal Vasil Mašika, jednatel uvedené agentury.
„Některé romské skupiny, které se výdělkem z prodeje šrotu živily, považovaly nákladové nádraží za své. Chtěly si na nás dokonce stěžovat na radnici, že jim bereme práci,“ dodal Mašika s úsměvem.
V lednu ale ani jemu, ani jeho lidem do smíchu nebylo. Na hlídku muselo chodit čtyři nebo pět statných chlapů najednou. Postupně se jim ale podařilo zavést na nákladové nádraží pořádek.
Podle něj za krádeže šrotu může nepochopitelná benevolence úřadů nad děním ve sběrnách šrotu. Ty vykupují jakýkoliv odpad bez ohledu na jeho původ. Něco takového není možné v Německu, a podle Mašiky ani na Slovensku.
„Zloději se stále pokoušejí na nás vyzrát. Převlékají se do oranžových vest posunovačů nebo hasičských mundúrů. Přednedávnem si dokonce odtlačila jedna skupina vagon se šrotem stranou,“ poznamenal Mašika.
Také jeho zaměstnanci mají se sběrači šrotu své zkušenosti. „Snaží se nám třeba nabízet podíl na zisku,“ řekl jeden z nich.

Činnost ochranky způsobila, že zloději šrotu přestali nádraží vnímat jako zdroj bezpracných zisků.
„Bohužel zloději opustili nádraží a soustředili se jinam,“ poznamenal Martin Vrátník, asistent chebského starosty. „Podle údajů, které máme k dispozici, se například prudce zvýšil počet vykradených automobilů ve městě,“ dodal.

Také ze staré a již nepoužívané železniční trati Cheb – Slapany zmizel čtyřtunový železný most. Na svědomí jej má nejspíše dobře organizovaná skupina vybavená těžkou technikou. Způsobená škoda se odhaduje na dvacet tisíc korun. Zatím poslední větší krádež šrotu se stala na Chebsku v noci ze 4. na 5. března. „Neznámý pachatel vnikl do kamenolomu ve Slapanech a odcizil volně ležící pás k bagru o hmotnosti 1,5 tuny, sudy s kovovým odpadem a několik kanystrů s naftou,“ sdělila chebská policejní mluvčí.