Nuselský most je dlouhý 485 metrů a vysoký 42,5 metru. Třetí mohutný most vznikne mezi Bernarticemi a Lamperticemi. Ten výškou také dorovná slavný "Nuselák". Bude vysoký 42 metrů a dlouhý 350 metrů. Mosty se stanou součástí 21 kilometrů dlouhého dálničního úseku z Trutnova Stříteže na hranice s Polskem. Na něm vznikne 25 mostů, z toho třináct, které budou delší než 100 metrů, a dva tunely. Z 21 kilometrů zaberou mostní stavby čtyři kilometry. „Půjde o nejsložitější úsek dálnice D11. Obdobná stavba vznikne na trase dálnice z Jaroměře do Trutnova, kde se bude stavět 24 mostů a jeden tunel (u Výšinky). Pokud budeme mít všechna povolení, chceme úseky z Trutnova na hranice a z Jaroměře do Trutnova stavět zároveň. Záleží, jak rychle se nám podaří vykoupit pozemky a získat stavební povolení,“ říká Michal Doubek, investiční referent z krajské správy ŘSD v Hradci Králové.
Ředitelství silnic a dálnic vybuduje od Trutnova na hranice s Polskem rovněž dva půlkilometrové tunely, které se budou realizovat podle zásad Nové rakouské tunelovací metody, tři mimoúrovňové křižovatky a osm protihlukových stěn.
Nejtěžší úsek na D11
Náročností stavby v kopcovitém terénu půjde o nejsložitější úsek na trase D11 z Prahy přes Hradec Králové na státní hranice s Polskem. Stavba potrvá tři roky. Podle plánů má začít v roce 2024 a skončit v roce 2027, ministerstvo dopravy chce ale její začátek výrazně urychlit kvůli napojení na polskou rychlostní silnici S3. Ta se má propojit s českou D11 na hraničním přechodu Lubawka-Královec. Poláci mají mít hotovo na přelomu let 2023 a 2024.
„Dálniční stavby z Trutnova na hranice a z Jaroměře do Trutnova budou náročné na výstavbu kvůli poloze v podhorské, kopcovité krajině. Není to rovina jako kolem Hradce Králové, kde je mostů menší počet,“ vysvětluje Michal Doubek, investiční referent z krajské správy ŘSD v Hradci Králové.
Tunely podle rakouské metody
Nejtěžší bude vybudovat tunely a mosty. Mezi Jaroměří a Královcem ŘSD postaví celkem 49 mostů. Mezi Jaroměří a Trutnovem vyroste tunel u Výšinky, levý tubus bude dlouhý 780 metrů, pravý tubus 756 metrů. U Trutnova budou dva půlkilometrové tunely - v Poříčí pod Poříčským hřbetem (540 a 576 metrů) a za Trutnovem směrem na Zlatou Olešnici (oba tubusy budou dlouhé shodně 492 metrů). Těsně u hranic vznikne také nejdelší silniční tunel v Polsku, dlouhý 2,3 km.
Na české straně se budou stavět tunely v kopcovitém terénu. "Předpokládáme, že tunely se budou realizovat podle zásad Nové rakouské tunelovací metody," upřesňuje Michal Doubek z ŘSD.
Vedle budování tunelů, mostů, mimoúrovňových křižovatek, protihlukových stěn a silnice musí ŘSD také počítat s přeložkami ostatních silničních komunikací a inženýrských sítí, vodohospodářských a energetických objektů, plynovodů. „Pokud budeme mít všechna povolení, chceme obě stavby, tedy z Trutnova na hranice a z Jaroměře do Trutnova, stavět zároveň. Záleží, jak rychle se nám podaří vykoupit pozemky a získat stavební povolení,“ popisuje Doubek.
Problém nastane, až Poláci dostaví rychlostní silnici S3 do Lubawky a nebude připravené napojení na českou dálnici D11. „Silnice první třídy I/16 od hranic v Královci má nevhodné uspořádání a není schopná převzít zátěž z polské S3,“ připomíná investiční referent ŘSD.
„Polská S3 se nemůže napojit na žádnou naši silnici první nebo druhé třídy, na hranici by prostě končila. Nechtěl bych být ministrem dopravy v roce 2024 v případě, že tam Polák dorazí a skončí ve slunečnicích. To by byla evropská ostuda, fiasko,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček koncem června v rozhovoru pro lidovky.cz.