Nuselský most je dlouhý 485 metrů a vysoký 42,5 metru. Třetí mohutný most vznikne mezi Bernarticemi a Lamperticemi. Ten výškou také dorovná slavný "Nuselák". Bude vysoký 42 metrů a dlouhý 350 metrů. Mosty se stanou součástí 21 kilometrů dlouhého dálničního úseku z Trutnova Stříteže na hranice s Polskem. Na něm vznikne 25 mostů, z toho třináct, které budou delší než 100 metrů, a dva tunely. Z 21 kilometrů zaberou mostní stavby čtyři kilometry. „Půjde o nejsložitější úsek dálnice D11. Obdobná stavba vznikne na trase dálnice z Jaroměře do Trutnova, kde se bude stavět 24 mostů a jeden tunel (u Výšinky). Pokud budeme mít všechna povolení, chceme úseky z Trutnova na hranice a z Jaroměře do Trutnova stavět zároveň. Záleží, jak rychle se nám podaří vykoupit pozemky a získat stavební povolení,“ říká Michal Doubek, investiční referent z krajské správy ŘSD v Hradci Králové.

Dostavba dálnice D11
Kvůli dálnici D11 padne šest domů v Poříčí. ŘSD rozjede v srpnu výkup pozemků

Ředitelství silnic a dálnic vybuduje od Trutnova na hranice s Polskem rovněž dva půlkilometrové tunely, které se budou realizovat podle zásad Nové rakouské tunelovací metody, tři mimoúrovňové křižovatky a osm protihlukových stěn.

Nejtěžší úsek na D11

Náročností stavby v kopcovitém terénu půjde o nejsložitější úsek na trase D11 z Prahy přes Hradec Králové na státní hranice s Polskem. Stavba potrvá tři roky. Podle plánů má začít v roce 2024 a skončit v roce 2027, ministerstvo dopravy chce ale její začátek výrazně urychlit kvůli napojení na polskou rychlostní silnici S3. Ta se má propojit s českou D11 na hraničním přechodu Lubawka-Královec. Poláci mají mít hotovo na přelomu let 2023 a 2024.

Stavba dálnice D11 v úseku od Hradce Králové do Hořenic u Jaroměře v plném proudu.
Havlíček k dálnici: Nechci být ministrem, pokud Poláci skončí ve slunečnicích

„Dálniční stavby z Trutnova na hranice a z Jaroměře do Trutnova budou náročné na výstavbu kvůli poloze v podhorské, kopcovité krajině. Není to rovina jako kolem Hradce Králové, kde je mostů menší počet,“ vysvětluje Michal Doubek, investiční referent z krajské správy ŘSD v Hradci Králové.

Tunely podle rakouské metody

Nejtěžší bude vybudovat tunely a mosty. Mezi Jaroměří a Královcem ŘSD postaví celkem 49 mostů. Mezi Jaroměří a Trutnovem vyroste tunel u Výšinky, levý tubus bude dlouhý 780 metrů, pravý tubus 756 metrů. U Trutnova budou dva půlkilometrové tunely - v Poříčí pod Poříčským hřbetem (540 a 576 metrů) a za Trutnovem směrem na Zlatou Olešnici (oba tubusy budou dlouhé shodně 492 metrů). Těsně u hranic vznikne také nejdelší silniční tunel v Polsku, dlouhý 2,3 km.

Na české straně se budou stavět tunely v kopcovitém terénu. "Předpokládáme, že tunely se budou realizovat podle zásad Nové rakouské tunelovací metody," upřesňuje Michal Doubek z ŘSD.

Stavba dálnice D11 v úseku od Hradce Králové do Hořenic u Jaroměře v plném proudu.
Vánoční dárek pro řidiče. ŘSD chce další část D11 otevřít příští prosinec

Vedle budování tunelů, mostů, mimoúrovňových křižovatek, protihlukových stěn a silnice musí ŘSD také počítat s přeložkami ostatních silničních komunikací a inženýrských sítí, vodohospodářských a energetických objektů, plynovodů. „Pokud budeme mít všechna povolení, chceme obě stavby, tedy z Trutnova na hranice a z Jaroměře do Trutnova, stavět zároveň. Záleží, jak rychle se nám podaří vykoupit pozemky a získat stavební povolení,“ popisuje Doubek.

Problém nastane, až Poláci dostaví rychlostní silnici S3 do Lubawky a nebude připravené napojení na českou dálnici D11. „Silnice první třídy I/16 od hranic v Královci má nevhodné uspořádání a není schopná převzít zátěž z polské S3,“ připomíná investiční referent ŘSD.

Špitálský most v Trutnově z roku 1950 ŘSD zbourá. Pod novou stavbou chce město vybudovat podchod.
Trutnov chce rychle zbourat Špitálský most. Plánuje také další kruhový objezd

„Polská S3 se nemůže napojit na žádnou naši silnici první nebo druhé třídy, na hranici by prostě končila. Nechtěl bych být ministrem dopravy v roce 2024 v případě, že tam Polák dorazí a skončí ve slunečnicích. To by byla evropská ostuda, fiasko,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček koncem června v rozhovoru pro lidovky.cz.