Předchozí
1 z 4
Další

Je to docela zvláštní, jak můj pracovní životopis připomíná kruh. Původně jsem byl totiž skladník. Pracoval jsem v supermarketu, kde jsem měl na starosti vratné lahve, nápoje, ovoce, zeleninu, pečivo, zkrátka všechno, co prošlo skladem. Následně jsem šel dělat novináře do Sokolovského deníku. Práce žurnalisty mě moc bavila, ale časem jsem poznal, že u toho nechci zůstat napořád. Neustále mě to táhlo k práci, při které se pomáhá lidem. Skočil jsem proto rovnýma nohama do neziskového sektoru. Své první zkušenosti jsem sbíral v sociálním podniku Srdce a čin, o.p.s. a v organizaci Pomoc v nouzi, o.p.s. Aktuálně se nejvíce věnuji řízení Potravinové bance Karlovarského kraje z.s. Třebaže je to někdy pořádný adrenalin, tak mě tahle práce neskutečně baví.

Svážení výtěžku potravinové sbírky.Zdroj: Deník / Redakce

Během celého roku svážíme z obchodních řetězců vyřazené potraviny, které dále třídíme a rozdělujeme našim odběratelským organizacím. Od nich pak jídlo putuje k lidem v nouzi. Dalším významným zdrojem jsou sbírky potravin v obchodech, kdy nám zboží darují přímo zákazníci. Pokaždé dárce prosíme, aby kupovali základní potraviny, z nichž se dá vařit. Nepotřebujeme nic extra, potřebujeme běžné zboží – těstoviny, rýži, mouku, luštěniny, olej, konzervy, kompoty, mléko a také drogerii, především hygienu pro děti. Sbírky potravin se konají dvakrát do roka, na jaře a na podzim. Bohužel letos se kvůli koronavirové epidemii jarní sbírka v obchodech uskutečnit nemohla. Naštěstí nám pomohly obchodní řetězce a ze svých zásob uvolnily pro potravinové banky větší množství potravin. Díky tomu jsme mohli pokračovat v distribuci potravinové pomoci. Co se týče darování napřímo, tak i to je možné. Než se k nám ale někdo vydá, tak doporučujeme, aby se nám předem ozval. S každým pak podrobně probírám, co bychom aktuálně nejvíce potřebovali a co je vhodné darovat.

Milan Hloušek ve skladu potravinové banky.Zdroj: Deník / Redakce

Když dostaneme ovoce nebo zeleninu, tak si toho moc považujeme. Prozatím tento sortiment nedostáváme v takovém množství, že bychom nestíhali jeho přerozdělení a distribuci lidem v nouzi. A také s větším závozem si dokážeme poradit. Poptávka po potravinové pomoci totiž neustále roste. Naše potravinová banka funguje jako sklad, takže nevydáváme potraviny přímo klientům. Výdej potravin zajišťují naši odběratelé – charitativní organizace a poskytovatelé sociálních služeb. To je důležité, aby kromě tašky s jídlem žadatelé o pomoc dostali i příslušné sociální poradenství. Když člověk nemá jídlo, tak to znamená, že má problémy s penězi. Takže mu je nabídnuto dluhové poradenství. Když nemá peníze, jistě mu hrozí, že přijde o bydlení, jestli už rovnou není na ulici. A pokud se jedná o rodinu s dětmi, je těch problémů ještě daleko více. A právě to je ten důvod, proč je důležité, aby potravinová pomoc šla z rukou sociálních pracovníků a ne z rampy naší banky.

Část pracovního týmu potravinové banky Karlovarského kraje (Milan Hloušek vlevo).Zdroj: Deník / Redakce

Sbírkou se snažíme oslovit širokou veřejnost. Jsme rádi za každý nákup a moc si ceníme laskavosti lidí, kteří chtějí pomáhat, a není jim lhostejný osud druhých. Při podzimní sbírce naši dobrovolníci ve 13 prodejnách v Karlovarském kraji nashromáždili 12,3 tuny potravin. Když jsme k tomu pak ještě po týdnu připočetli výtěžek z dalších statických sbírek, dostali jsme se na krásných 14,3 tuny. Z tohoto výtěžku půjdou potraviny například samoživitelkám, rodinám s dětmi v azylových domech, lidem bez domova a také seniorům. Všude tam, kde je to potřeba. Doba je těžká pro spoustu lidí. Každý den mi volá několik lidí s prosbou o pomoc. Já se jich pak vyptávám na jejich situaci, odkud jsou a snažím se je nasměrovat na nejbližší sociální službu, která by jim mohla potravinovou pomoc zprostředkovat. Lidé mohou oslovit například nejbližší charitu, Armádu spásy nebo se informovat na sociálním odboru ve svém městě. Ještě před vypuknutím pandemie to bylo více než 2 500 lidí, kterým jsme pomohli. Pak se ale jejich počet násobně zvýšil. Kolik to je, budeme pravidelně sčítat koncem roku, kdy nám naši odběratelé hlásí celkový počet podpořených klientů. Jsem přesvědčený, že statistika tentokrát výrazně naroste, jelikož míst, kam potravinová pomoc putuje, se neustále rozrůstá. Také jsme letos začali nově spolupracovat s novými organizacemi, jako je například Člověk v tísni, o.p.s. nebo Nádech - pomoc a podpora rodičů samoživitelů z.s.

Distribuce potravinové sbírky.Zdroj: Deník / Redakce