V loňském roce se na Chebsku stalo 11 nehod, ve kterých figurovali motocyklisté. Podle policejních statistik šlo nejčastěji o mladé řidiče. Odborníci vítají schválenou novelu zákona o silničním provozu. Na silnější motorku si teď sednou řidiči až ve 24 letech.

„Loňský rok se na Chebsku stalo 11 dopravních nehod motocyklistů,“ potvrdila chebská policejní mluvčí Martina Hrušková. „Nikdo při nich nebyl usmrcený, pět osob bylo zraněno těžce, šest lehce,“ uvedla s tím, že za 80 procent nehod mohli právě řidiči motorky. „V 90 procentech případů bylo motoristovi mezi 21 a 28 lety,“ dodala.

Právě kvůli podobným statistikám k novele došlo. „Tou asi nejviditelnější změnou pro řidiče jsou nové podmínky pro získání řidičského oprávnění skupiny A – motocykly,“ uvedla tisková mluvčí ministerstva dopravy Denisa Vajskébrová. „Novelizovaným zněním silničního zákona se Česká republika připojuje k názoru EU, že přístup k nejsilnějším motocyklům, tedy nad 35 kw, by měli mít jen zkušenější řidiči,“ vysvětlovala s tím, že právě věková kategorie 18 až 24 je vysoce rizikovou z pohledu nehodovosti a úmrtí. „Ministerstvo dopravy tak na pokyn Evropy zavádí omezení, díky kterému se nezkušený řidič již nedostane bez předchozí praxe k silné motorce dříve jak ve 24 letech. Pokud bude mít praxi se slabšími stroji, půjde to již v 20,“ dodala.

Tento krok vítají také odborníci, ačkoliv připouštějí, že to je jen krok k vyřešení problému.

„S novelou souhlasím,“ řekl Jiří Pabouček, instruktor jedné z chebských autoškol. „Věk má na jízdu jistě vliv, především kvůli vyzrálosti a řidičským zkušenostem.“ Jak ale uvedl, neplatí to globálně. „Velkou roli hraje také povaha člověka,“ řekl s tím, že by mělo být víc prevence a třeba workshopů. „Pokud se chce řidič motocyklu 'vyřádit', měl by si zajet na okruh nebo zaplatit motoškolu,“ radil.