Přestože projekt už posvětila vláda, Jana Mračková Vildumetzová, krajská předsedkyně ANO, krajská zastupitelka a místopředsedkyně Sněmovny, je přesvědčená, že tuto podnikatelskou zónu o rozloze 391 hektarů by bylo možné vybudovat v Karlovarském kraji. A hejtmanství vyčítá, že nebojuje za to, aby kraj pro tuto výrobu v regionu vytvořil podmínky.

Podle hejtmana Petra Kulhánka (STAN) jde ale o nespravedlivé tvrzení, protože on sám už v lednu příslušné ministry požádal, aby tento záměr v Karlovarském kraji podpořili.

S tímto vysvětlením se ale Jana Mračková Vildumetzová nespokojila. „Mé rozhořčení plyne především z toho důvodu, že pozemky a zázemí na podobnou investici jsou v kraji v zásadě připravené, a v relativně krátkém čase řešitelné. A především jsou zde k dispozici lidé, kteří by mohli v tomto projektu pracovat,“ trvá na svém krajská zastupitelka a místopředsedkyně Sněmovny. Zdůraznila, že je přesvědčená o tom, že vláda měla podobně, jako v případě testovacího okruhu pro autonomní vozy BMW, podpořit přesun projektu Gigafactory do Karlovarského kraje.

Z areálu letiště v Líních nedaleko Plzně.
Gigatovárna v Líních má od vlády zelenou, obce v okolí protestují

I z toho důvodu požádá svého kolegu, místopředsedu senátu Jana Hornika (STAN) o setkání, aby se společně se všemi poslanci a senátory z Karlovarského kraje postavili za přesun této investice do Karlovarského kraje. "Zároveň budu na jednání krajského zastupitelstva od hejtmana chtít vědět, proč za tuto investici nebojuje. A také budu požadovat vysvětlení, jak bude zajištěna letecká záchranná služba pro Karlovarský kraj Armádou ČR, která je v tuto chvíli vzlétá také z letiště v Líních u Plzně," zdůraznila Jana Mračková Vildumetzová.

Hejtman Kulhánek ale i po této kritice hnutí ANO trvá na tom, že kraj pro tuto investic udělal hodně. "Ministra průmyslu a obchodu Josefa Síkelu a dále ministra financí Zbyňka Stanjuru jsem upozornil, že právě Karlovarský kraj nabízí pro tuto významnou investici optimální prostředí, včetně potřebných rozvojových ploch, technologického a podnikatelského zázemí. Rozvoj bateriového řetězce se stal součástí našeho plánu spravedlivé územní transformace, se kterým se paní Mračková Vildumetzová jako krajská zastupitelka jistě podrobně seznámila. Karlovarský kraj tuto investici velmi intenzivně připravuje s partnery v území, protože sám například vhodné pozemky nevlastní. Vzhledem k rozsahu projektu a počtu pracovních míst, které bude zapotřebí obsadit, to není jednoduchá záležitost," zdůraznil hejtman Kulhánek.

Více než pět desítek letadel, vrtulníků a kluzáků, které jsou na letišti v Líních provozovány, přistavili na stojánku letiště jejich provozovatelé, piloti a nadšenci do létání na důkaz toho, že je na letišti provoz a slouží stále k leteckým činnostem.
Škola, muzeum a tísíce vzletů ročně. Podle státu je letiště Líně nevyužité

Nicméně dodal, že vedení kraje uvítá, pokud senátoři a poslanci z Karlovarského kraje na základě výzvy Jany Mračkové Vildumetzové dosáhnou v jednání s vládou toho, že se stavba gigafactory v kraji zrealizuje. "Jsme připraveni být v tomto úsilí maximálně nápomocni," uzavřel hejtman Kulhánek.

Záměr výstavby gigafactory v Plzni v poslední době čelí kritice jak ze strany dotčených obcí, tak ze strany provozovatelů letiště v Líních, kde sídlí i letecká záchranka provozovaná armádou. Letiště by mělo kvůli výstavbě továrny na baterie zaniknout.