Zednický učeň si jistě zaslouží pochvalu a možná i nějakou odměnu, když dokáže vyzdít příčku, aniž by se mu po dokončení zřítila. Stejně tak třeba začínající fotbalista, že je vůbec schopen trefit se do míče, či mladý hudebník, když zahraje skladbu s minimem falešných tónů.

Je ale správné, aby byl podle identických a veskrze shovívavých kritérií hodnocen a motivován k maximálnímu výkonu někdo, kdo má za sebou desetiletou praxi?
Při výběru mýta na českých dálnicích to totiž přesně takto podivně funguje. Štědré odměny českého státu rakouské firmě Kapsch za něco, co se dnes jeví jako naprostá samozřejmost, neustále rostou, aniž by se o tom veřejně mluvilo.

Na konci letošního roku celkové prémie Kapschi s největší pravděpodobností přesáhnou hranici 1,6 miliardy korun.

Ročně je to nyní už téměř čtvrt miliardy korun, které Kapsch dostává jaksi bokem. Do konce loňského roku firma takto od státu dle propočtů týdeníku Dotyk dostala téměř 1,4 miliardy korun za to, že systém efektivně funguje. Na konci letošního roku, kdy vyprší desetiletá smlouva, celkové odměny s největší pravděpodobností přesáhnou hranici 1,6 miliardy korun. O takových prémiích si jakýkoliv jiný dvorní dodavatel státu může jenom nechat zdát.

Autor: Dotyk

Nepochopitelně měkký stát

Je třeba zdůraznit, že firma Kapsch je i beztak nadstandardně odměňována a rozhodně nepracuje na neziskovém principu. Z vybraného mýtného, což nyní ročně dělá zhruba deset miliard korun, dostává zhruba 20 %. Tedy dvě miliardy korun jako úhradu nákladů na provoz mýtného systému. V minulých letech byl tento podíl ještě daleko vyšší. Některé srovnávací studie ukázaly, že třeba v sousedním Německu je to jen 15 %.

A k tomu všemu Kapsch v Česku dostává i zmíněné odměny za efektivitu výběru mýta, které celkové příjmy výrazně vylepšují, aniž by se to běžně objevovalo v bilančních tabulkách. Princip je asi v zásadě správný: motivovat dodavatelskou firmu k tomu, aby mýto vyměřené dopravcům bylo také doopravdy vybráno.

Deset let stará mýtná smlouva stanovila v tomto směru jak bonusy, tak i malusy. Malus by byl vyměřen, pokud by efektivita (účinnost) výběru mýta klesla pod hranici 95 procent. V takovém případě by Kapsch musel státu uhradit (doplatit) 100 % z nevybraného mýta. Když však účinnost výběru stoupne nad 95 procent, Kapsch dostává jako bonus polovinu peněz, které se nad tuto hranici vyberou. Když tedy provozovatel nabere patřičné zkušenosti a dokáže celý mýtný systém dobře „vyladit", a pokud naroste i provoz na dálnicích či se zvýší mýtné sazby, stamilionové odměny se jen sypou.

Princip je asi v zásadě správný: motivovat dodavatelskou firmu k tomu, aby mýto vyměřené dopravcům bylo také doopravdy vybráno.

Graf Efektivita výběru mýta a odměny pro firmu Kapsch to jasně ukazuje. Prémie pro provozovatele prakticky kontinuálně rostou. Letos se už klidně mohou přiblížit hranici čtvrt miliardy korun a celková částka za deset let bude činit přes 1,6 miliardy korun.

Už na samém začátku se ukázalo, že ono klíčové kritérium – efektivita 95 procent – bylo nastaveno jako příliš měkké. A jako směšně měkké se rozhodně jeví po mnohaletém fungování systému. Ostatně už v minulosti se nad tím podivoval i Nejvyšší kontrolní úřad, který se v roce 2012 českým mýtným systémem zabýval a ve své závěrečné zprávě z kontrolní akce upozornil, byť okrajově, i na tento problém. „Podklady a důvody pro stanovení 95% úspěšnosti pro celou dobu platnosti smlouvy – to jest na dobu 10 let – nebyly NKÚ předloženy. Ministerstvo dopravy pouze sdělilo, že vycházelo ze zkušeností z jiných zemí a vyspělosti technologií,“ píše se ve zprávě.

Faktem je, žádný malus vůči provozovateli dosud nebyl uplatněn (a bylo by asi ostudou, kdyby byl). Už v prvním roce Kapsch dosahoval efektivity výběru přes 97 %, od roku 2009 je to stabilně přes 99 %. Nakolik rakouská firma Kapsch v tomto směru dobře pracuje, přitom nekontroluje stát, nýbrž na zakázku najatá jiná soukromá firma – Logica (dnes CGI) v roli nezávislého znalce.

Jak odměny ořezat, když není čas

Jak známo, ministerstvo dopravy řízené Danem Ťokem (ANO) teď usiluje o prodloužení kontraktu s firmou Kapsch o další tři roky (na roky 2017–2019). A to bez soutěže, formou jednacího řízení bez uveřejnění. Tvrdí totiž, že žádná jiná varianta nepřichází v úvahu kvůli špatné konstrukci deset let staré smlouvy a technické výlučnosti českého mýtného systému. Odpůrci hovoří o nelegálnosti zadání nové zakázky, upozorňují hlavně na dlouhodobou nečinnost ministerstva.

Ať už celá věc dopadne po právní stránce jakkoliv, jisté je, že Ťokovo ministerstvo – pokud chce alespoň trochu obhájit své kontroverzní kroky – bude muset ve zbylém čase, který se rychle krátí, s firmou Kapsch dojednat alespoň nějaké ústupky. A to hlavně v oblasti úhrady provozních nákladů a také zmíněných odměn. Je otázkou, zda na to rakouská firma bude ochotna přistoupit, když má nyní v rukou všechny trumfy a fakticky nemá důvod zlevňovat.

Jisté je, že Ťokovo ministerstvo bude muset ve zbylém čase s firmou Kapsch dojednat alespoň nějaké ústupky.

Její mluvčí David Šimoník ale naznačuje, že slevy možné jsou. „Dnes se nacházíme v úplně jiné situaci než v roce 2006. Tehdy jsme stáli před zelenou loukou, bylo tam mnoho neznámých. Museli jsme do cen zakomponovat potenciální růst vstupů, jako jsou energie, nebo inflaci, cenu peněz pro předfinancování projektu nebo například rizikovou marži kvůli nestabilnímu politickému prostředí. Koncem desetileté smlouvy toto všechno končí – systém je zaběhnutý, vyzkoušený, spolehlivý a funkční, s reálnou hodnotou přes sedm miliard korun, to všechno se logicky odrazí na poklesu provozních nákladů,“ tvrdí.

„Český mýtný systém má dnes provozní nákladovost kolem 20 procent, která je v Evropě standardní. Ty náklady nejdou jen za námi, jak se někdy uvádí, ale i za desítkami tuzemských spolupracujících firem. Nicméně jsme připraveni spolu s našimi subdodavateli hledat a nabídnout slevy. Jsem si jistý, že by mohly být ve dvouciferném čísle,“ dodává Šimoník.

Že se s firmou Kapsch nyní jedná i o razantním osekání odměn, magazínu Dotyk sdělil i jeden z účastníků probíhající negociace. „Teď jde o to, jak ty odměny snížit, aby nebyly tak vysoké, ale zároveň zůstaly motivační. Myslím, že ve výsledku budou osekány tak na polovinu, což by asi byl rozumný kompromis,“ soudí zdroj magazínu Dotyk. I podle něj je ale hlavním problémem nedostatek času. „Můj odhad je, že se to celé podepíše na Silvestra odpoledne,“ dodává.

Autor: Dotyk