modernizací vlaků i rozsahem vlakových spojů.

„V rámci základní dopravní obslužnosti víme, kolik nám projíždí cestujících. A v posledních třech letech je tu nárůst, loni i jeden z nejvyšších v Česku. Díky tomu, kolik tratí je, že se některé obnovují a že se zásadním způsobem obnovil vozový park, lidé zjišťují, že vlaková doprava je pohodlná," řekl Pánik.

Drtivou většinu spojů v Karlovarském kraji provozují České dráhy. Ty sice nesdělují přesné počty cestujících v regionální dopravě, nárůst ale mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová potvrdila.

„Lze uvést, že zaznamenáváme nárůst (počtu) cestujících na dálkových i regionálních tratích, a to především tam, kde jezdí nová a modernizovaná vozidla. Třeba vlaky Pendolino v roce 2012 jeden sobotní pár, 2013 přidány nedělní páry do Františkových Lázní a od roku 2014 už máme dva páry Pendolin denně," uvedla Pistoriusová. Zájem cestujících byl podle ní i důvodem pro zavedení posilového nedělního vlaku z Mariánských Lázní.

Během roku 2014 také ČD vyměnily vozy vlaků na trati Praha Cheb, nasazují tam modernizované, klimatizované vagóny. „Takže růst kopíruje lepší nové služby a rychlejší spoje," dodala Pistoriusová.

Obdobná situace je podle ní také v regionální dopravě. Vytížená je například linka Mariánské Lázně Cheb Sokolov Karlovy Vary, kde jezdí nové jednotky RegioShark.

Podle Pánika roste využití železnice i u turistů. „Ročně jich přijede do kraje třikrát tolik, než tu žije lidí. A využívají k cestám stále více železnici. Což pak zase přináší peníze a pracovní možnosti pro naše obyvatele," dodal Pánik.

Kraj dotuje základní dopravní obslužnost na železnici ročně 225 miliony korun. Dalších zhruba pětasedmdesát milionů korun dostává na tento účel kraj od státu.