Objekt vědci pojmenovali 'Oumuamua, což je havajské slovo znamenající něco jako "zvěd" nebo "posel". Na jeho mezihvězdný původ se přišlo díky jeho trajektorii, která silně naznačovala, že pochází z jiné hvězdné soustavy. Díky tomu se stal oficiálně prvním zaznamenaným mezihvězdným tělesem v historii.

Bez odpovědi však zůstala otázka, co vlastně představoval. Někteří vědci tipovali, že půjde o asteroid nebo mezihvězdnou kometu. Jiní, včetně astronoma Harvardské univerzity Aviho Loeba, předpokládali dokonce to, že jde o mimozemskou vesmírnou loď. A loni v dubnu se objevila obsáhlejší hypotéza čínských vědců, podle níž jde sice zřejmě o mezihvězdnou kometu, ale roztrhanou intenzivní gravitací dalších velkých vesmírných těles - tím vysvětlovala zvláštní podlouhlý "doutníkový" tvar, jímž se tento objekt vyznačoval.

Mezihvězdné Pluto

Několik nových článků publikovaných v odborném časopise American Geophysical Union nyní nabízí další teorii: 'Oumuamua byl šrapnel z malé planety v jiné sluneční soustavě.

"Pravděpodobně jsme vyřešili záhadu, co je 'Oumuamua, a můžeme toto těleso rozumně identifikovat jako kus ‚exo-Pluta‘, tedy planety podobné Plutu, jež se nachází v jiné sluneční soustavě," uvedl v tiskové zprávě Steven Desch, astrofyzik Arizonské univerzity a spoluautor nové studie. Informuje o tom Business Insider.

Mezihvězdná kometa 2I/Borisov, která se dostala do naší sluneční soustavy
Do sluneční soustavy zavítá až sedm mezihvězdných objektů za rok, zjistili vědci

Desch spolu s dalšími autory studie zastává názor, že matečnou planetu tělesa 'Oumuamua zasáhl asi před půl miliardou let jiný vesmírný objekt. Tato srážka v podstatě "vystřelila" objekt 'Oumuamua směrem k naší sluneční soustavě.

Jakmile se toto těleso přiblížilo k našemu Slunci, nastal podle Deschova týmu tzv. "raketový efekt", známý i z pohybu komet; šlo o to, že sluneční zář odpařila část ledového těla objektu, který v důsledku tohoto odpařování zrychlil.

Záhadná kometa, pojmenovaná po svém objeviteli Gennadiji Borisovi jako 2I/Borisov
Záhadná "vánoční" kometa byla poprvé vyfocena. Obklopuje ji strašidelný plášť

Složení tělesa nebylo známo, proto se k němu vědci pokusili dojít tak, že spočítali, jaké druhy ledu by se změnily z pevného na plynné skupenství rychlostí, jaká by mohla odpovídat raketovému efektu zaznamenanému u tělesa 'Oumuamua. Došli k závěru, že objekt tvořil pravděpodobně dusíkatý ledovec, podobný, jaký pokrývá povrch Pluta a jaký tvoří měsíc Triton obíhající Neptun.

Vesmírné ledové "mýdlo"

Když se 'Oumuamua přiblížil k naší sluneční soustavě - a tedy i ke Slunci -, začal se vrstev zmrzlého dusíku zbavovat. Do naší sluneční soustavy vstoupil podle autorů nové studie již v roce 1995, byť jsme o tom tehdy nevěděli, a během následujících let ztratil 95 procent své hmotnosti a roztavil se až na drobný zbytek zhruba o velikosti mrakodrapu.

V době, kdy si astronomové začali uvědomovat jeho existenci, tedy v roce 2017, se již rychlostí 315 431 kilometrů v hodině vzdaloval od Země, takže měli jen pár týdnů na to, aby ho studovali.

Zatím nejjasnější snímky záhadné mezihvězdné komety, pořízené Hubbleovým dalekohledem
Nové snímky "vánoční" komety odkryly její srdce. Vědce velikost jádra překvapila

Pár omezených pozorování se podařilo provést díky několika pozemským dalekohledům a jednomu umístěnému ve vesmíru, ale v plném rozsahu vědci těleso prozkoumat nestačili. Nyní již je objekt 'Oumuamua příliš daleko a příliš malý na to, aby se dal za pomoci stávajících technologií dále sledovat.

Neúplnost shromážděných informací pak vedla k různým odhadům, co vlastně mohlo dané těleso být a odkud pocházelo. Vědci je původně klasifikovali jako kometu, ale tomu neodpovídalo plně odpařování plynů, které neprobíhalo tak, jak je obvyklé u komety. S představou asteroidu zase kolidovala trajektorie, rychlost a otáčení tělesa, které se nedaly vysvětlit pouhou gravitací.

Tvar a profil tělesa navíc neodpovídal ani kometě, ani asteroidu, aspoň ne žádným těmto objektům, které byly dosud pozorovány - objekt 'Oumuamua byl zhruba přes 400 metrů dlouhý, ale jen 34,75 metru široký, což byla záhada. Čínská studie z loňského dubna se ji pokusila vysvětlit velkým slapovým efektem pod vlivem gravitace jiného tělesa, podle autorů nové studie však může tento tvar vysvětlovat právě to, že těleso bylo složeno z dusíkatých ledovců.

"Jak se odpařovaly vnější vrstvy dusíkatého ledovce, tvar tělesa se postupně zplošťoval, stejně, jako se postupně zplošťuje mýdlo, když se při mytí otírá jeho vnější povrch," uvedl v tiskové zprávě další spoluautor studie Alan Jackson.

Úvaha o mimozemské lodi pořád žije

Živá ale zatím stále zůstává i hypotéza, že mohlo jít o mimozemskou loď. Při pozorování dalekohledem se totiž zdálo, že 'Oumuamua na rozdíl od většiny vesmírných hornin spíše zrychluje, než zpomaluje. I proto se astronom Avi Loeb domnívá, že to mohly být trosky vesmírného korábu "mimozemšťanů".

V knize, kterou Loeb vydal letos v lednu pod názvem "Mimozemšťan: První známka inteligentního života mimo Zemi" (Extraterrestrial: The First Sign of Intelligent Life Beyond Earth) popisuje těleso 'Oumuamua jako zaniklou část mimozemské technologie.

Mezihvězdná kometa 2I/Borisov, která se dostala do naší sluneční soustavy
Mezihvězdná kometa odhalila další tajemství: vědci tuší, kde a jak vznikla

"Těleso se vyznačuje anomáliemi, které si určitě zaslouží pozornost - jsou to věci, které se neshodují s tím, co bychom očekávali. Někteří lidé říkají: no tak ty anomálie schovejme pod koberec, berme to konzervativně, ale s tím mám problém, protože když se něco s něčím neshoduje, měli bychom si to říci," uvedl Loeb loni v prosinci pro Business Insider.

Studie mezinárodní skupiny astronomů z roku 2019 však na základě analýzy všech dostupných dat dospěla k závěru, že Loebova teorie není pravděpodobná. "Nenašli jsme žádné přesvědčivé důkazy, díky nimž by se dalo upřednostnit vysvětlení objektu jako projevu mimozemské inteligence," napsali astronomové.

"Ta věc je divná a vysvětlit ji je nepochybně těžké. To však nevylučuje další přírodní jevy, jimiž se vysvětlit dá," shrnul celou věc astronom z Marylandské univerzity Matthew Knight.