Stonehenge je jednou z nejvýznamnějších atrakcí v Británii. Tajemný kamenný kruh láká z celého světa turisty i lidi hledající duševní spojení s minulostí. Skutečný účel této stavby je nicméně stále obestřen tajemstvím, připomíná agentura.

Kamínky a několik zkamenělých mušlí. Svoji domácí výstavku pokladů na poličce rozšířila sedmiletá Aneta Látalová z Brna o daleko cennější nález. O část stoličky jeskynního medvěda starou několik desítek tisíc let.
Místo kamínku prastarý úlomek. Dívka našla v jeskyni unikátní objev

Tým archeologů z několika univerzit nyní objevil řadu jam uspořádaných v kruhu ve vzdálenosti dva kilometry od neolitické svatyně Durrington Walls, která se nachází více než tři kilometry od Stonehenge. Šachty jsou v průměru deset metrů široké a pět metrů hluboké. Vyhloubeny byly před zhruba 4500 lety, tedy ve stejné době jako komplex menhirů ve Stonehenge.

Úžasný nález

"Coby místo, kde stavitelé Stonehenge žili a slavili, je Durrington Walls klíčem k odemknutí příběhu celé širší oblasti Stonehenge," řekl archeolog Nick Snashall z organizace National Trust, která archeologické naleziště spravuje. "Tento úžasný nález nám nabízí nový vhled do životů a smýšlení našich předchůdců z mladší doby kamenné," dodal.

V roce 2011 našli vědci v Antarktidě záhadnou fosilii připomínající kožený fotbalový míč. Zřejmě jde o vejce
Jako z hororu Věc. Vědci odhalili tajemství záhadného antarktického nálezu

Kruh tvořený jámami je výrazně širší než jakákoliv jiná porovnatelná pravěká památka v Británii. Vědci jich našli 20, jejich původní počet však odhadují na 30. Objev byl učiněn pomocí senzorů a vzorků, tedy bez nutnosti provádět vykopávky.

Podle archeologů přesné umístění jam napovídá, že dávní obyvatelé Británie měli důmyslný systém pro měření dlouhých vzdáleností.