Publikum probíhajícího Festivalu uprostřed Evropy zažívá v kostelích regionu zdánlivě osvědčenou klasiku zase úplně jinak. V kynšperském chrámu Vykupitele zněly skladby Griegovy nebo Mozartovy na africký marimbafon a v chebské gotické bazilice Zvěstování se ukázalo, že baroko umí být také velmi zábavné.
Další překvapení čeká region v neděli v ostrovském klášteře. Duo lipských konzervatoristů Melange překvapilo v Kynšperku neobvyklými aranžemi pro flétny a bicí nástroje, zejména marimbafon a vibrafon, a velmi emotivní interpretací. Zahájilo jazzujícími, temperamentními díly Piazzoly, Ulricha a Pujola inspirovanými jižní Amerikou. Duchovnost místa s měkkým světlem z modrobíle vykládaných oken a se skvělo akustikou dostala rázem nový, exotický rozměr. V druhé části pokračovala překvapení lehoučkými až bláznivými jazzovými kompozicemi Dmitrije Šostakoviče, lyrikou Edvarda Griega, s marimbafonem ještě magičtější, a „africkým“ aranžmá Mozartovy jedenácté klavírní sonáty.
Úspěch u publika byl značný a přidávalo se. Středověká chebská svatyně hostila pod svou závratnou klenbou a barevně zářící vitráží s andělským zvěstováním orchestr barokní hudby na historické nástroje Parnassi musici z Freiburgu se sopranistkou Ruth Liebscherovou a italským charismatickým virtuosem na fagot Sergiem Azzolinim. Ten užaslému publiku ukázal skutečné italské concerto - vznešený „zápas“ sólisty s orchestrem v bytostném barokním kontrastu stylizovaný ovšem do výsledné dokonalé souhry. Zejména v divoce veselé Vivaldiho Noci, plné zvratů, improvizací i pauz, ve kterých si skvěle zahrál i chrám, se posluchači s vášnivě gestikulujícím fagotistou výborně bavili. Sopranistka naproti tomu excelovala v povznášejících duchovních skladbách stejného mistra, zejména v římském motetu „In furore iustissimae irae“ (V planoucím spravedlivém hněvu) končícím tím nejjásavějším „Alleluia.“
Další neobvyklý program čeká festivalové publikum v neděli 12.7. od 16 hodin v ostrovském klášterním kostele Zvěstování, kde své revoluční verze barokních sonát od Corelliho, Matthesena, Händela, Vivaldiho a dalších představí nová světová hvězda interpretace staré hudby, jihoafrický flétnista Stefan Temmingh, s cembalistkou Olgou Wattsovou. Více na www.festival-mitte-europa.com.
Tomáš Kábrt