Jedním z největších lákadel letošního Festivalu uprostřed Evropy je pro milovníky barokní komorní hudby ohlášené netradiční pojetí interpretace sonátové formy novým světovým fenoménem, jihoafrickým flétnistou Stefanem Temminghem. Na tuto hudební lahůdku se ve čtvrtek přišlo podívat početné publikum do klášterní auly ve Waldsassen. Na českém území se uskuteční v neděli 12. července od 16 hodin v klášterním kostele.
Mladík Stefan Temmingh s cembalistkou Olgou Wattsovou se vhodně rozhodli převážně pro díla italského skladatele středního a pozdního baroka Arcangela Corelliho (1653-1713), jeho žáků a nasledovníků. Jeho slavné sonáty Opus 5 z roku 1700 pro sólový nástroj a basso continuo jsou jako stvořené pro variace virtuózní zdobnosti a volnější, stále nové interpretace. Zde umožnilo nahrazení původně předepsaných houslí zobcovými flétnami v sólovém partu variace opravdu mnohočetné. Geniální houslista Corelli sám by se asi divil, jaké virtuozní zbraně dal do rukou budoucím interpretačním generacím. Dobová svědectví italského skladatele Tartiniho poukazují sice na to, že Corelli nepoužíval přehnanou virtuozitu a zdobení, mladý opravdu fenomenální flétnista Temmingh ale názorně předvádí, jak může studium ozdobných variací sonát odhalit i takové verze původních kompozic, které jsou téměř nové samostatné skladby. Zapomenutá zpracování sonát jsou dílem Corelliho žáků, kteří působili v celé Evropě až do poloviny 18. století. Skvostným důkazem je jedna z pozoruhodných skladeb koncertu, Chaconne na téma Corelliho sonáty od jeho nevýznamnějšího žáka Francesca Geminianiho.
Virtuoz na zobcové flétny Temmingh a cembalistka Wattsová předvedli ve Waldsassen koncert, který doslova cloumal s publikem a vlna vzrušení procházela celou aulou. Světové uvedení se zapomenutým, revolučním zpracováním Corelliho sonát je doslova udivující. Temminghova odvaha a virtuozita je tak překvapující, že lidé neváhali a po koncertě a nekonečném aplausu ihned vyprodali všechna nabízená CD s jeho světovou premiérou nahrávky Corelliho. Ani cembalistka Wattsová, dnes nejžádanější odbornice v oboru interpretace staré hudby, nezůstala nic dlužna své pověsti a předvedla výkon, který tajil dech. Umělci a jejich kreace na podiu stojí zcela jistě za zhlédnutí i na české straně v neděli 12.7. v ostrovském klášterním kostele Zvěstování.
JIŘÍ PÁTEK, houslař Cheb