Karlovy Vary totiž podpořily nespokojené občany, kteří proti letecké škole, která má na letišti zahájit výuku v příštím školním roce, protestují. Jejich petici nejprve projednala bývalá rada a zabývalo se jí hned první ustavující zastupitelstvo vzešlé z komunálních voleb. A to uložilo nové radě města,kterou tvoří hnutí ANO, Karlovaráci a ODS, aby jednala o zrušení projektu letecké školy. Proti letecké škole se nepostavila jen opozice, ale také koaliční Karlovaráci.
Například pro radního Josefa Märze je nepředstavitelné, aby byla tato škola na letišti zřízena. Karlovaráci tak v tomto bodě podpořili opozici. Podle bývalého primátora Petra Kulhánka (KOA) by byl záměr školy civilních pilotů F-Air, který má pomoci ekonomice karlovarského letiště, v pořádku, nebýt řady významných negativ a rizik.
„Již od počátku, kdy byl záměr velmi stručně bez podrobností představen krajským zastupitelům, bylo podivné, že s tím nikdo neseznámil Karlovy Vary, na jejichž území letiště leží, a kde budou dopady provozu školy primárně vnímány,“ uvedl Kulhánek.
A ještě dodal, že karlovarské letiště bylo už na počátku své existence založeno proto, aby do lázní přiváželo a z lázní odváželo lidi.
„Vzhledem k tomu, kde se letiště nachází, nemá to být letiště cvičné, s prázdnými starty, přistáními a kroužením nad městem a okolím. V době nejrušnějšího provozu bylo na letišti kolem 6000 pohybů ročně. Škola pilotů předpokládá 20 000 pohybů ročně, což se stávajícím provozem je bezmála čtyřnásobek, což je obrovská zátěž Významným rizikem je také bezpečnost provozu,“ zdůraznil Kulhánek.
A přidal stejné argumenty, které zformulovali autoři petice. Velká většina startů cvičných letadel se musí uskutečnit směrem nad město, tedy nad samotné lázně. To mají mimo hluku strach i z bezpečnostních rizik pádu stroje či nouzového přistání do obydlené oblasti či přímo do lázeňského centra.
Ekonomický přínos letiště je podle Kulhánka udáván na 25 milionů během 10 let, což je 2,5 milionu ročně. „V celkových výnosech letiště to sice není zanedbatelná částka (přibližně 8 procent), ale určitě ne zásadní. Ekonomický přínos tak z mého pohledu nevyvažuje rizika a negativní dopady s provozem školy pilotů spojené,“ odmítl obhajobu kraje pro leteckou školu. Hejtmanství bude podle krajského náměstka Martina Hurajčíka (ANO) s karlovarskými radními o tématu zahájení výcviku pilotů na karlovarském letišti diskutovat.
„Na společném jednání jsme se domluvili už před časem. Jsme připraveni předložit všechny argumenty, které by měly rozptýlit jak obavy vedení města z hlukové zátěže a problému s životním prostředím, tak obavy občanů. Se starosty a občany dotčených obcí již komunikujeme a zároveň si je pozveme na prosincové setkání, kde jim chceme odpovědět na všechny dotazy a upřesnit potřebné informace,“ uvedl. Odmítnutí letecké školy ale mrzí hejtmanku Janu Mračkovou Vildumetzovou (ANO).
„Petr Kulhánek je členem dozorčí rady letiště, které se záměrem školy leteckých pilotů přišlo,“ připomněla Petru Kulhánkovi.
A dodala, že vše je třeba si vyjasnit. Například ukázkami přímo na letišti i debatami v obcích. Když by se podle ní potvrdily obavy obyvatel, pak školu kraj na letišti nedovolí.