Ekonomická krize kvůli pandemii má vliv i na obsazenost obchodů v nákupních centrech. Změny jsou i v těch karlovarských. Nejvíce je to vidět ve Varyádě, kterou některé značky opustily. Kdo ale zůstává, jsou paradoxně prodejny firem Blažek a Kara, které se aktuálně potýkají s velkými finančními problémy.
Obchodní domy zůstávají nyní i z jedné čtvrtiny neobsazené. "V Karlových Varech na tom nejsme až tak špatně jako třeba v Praze. V karlovarské Varyádě to je 5 až 6 jednotek, které jsme neměli obsazené,“ říká ředitel marketingu a komunikace Varyády Martin Malý. Pronajmout je podle něho nebude problém, protože už nyní jedná vedení firmy s možnými nájemci.
„Například se nám podařilo prodloužit nájem s firmou Blažek. Nastavili jsme takové podmínky, které byly pro obě strany výhodné. Je dobře, že Blažek z Varyády, ačkoliv je v insolvenci, neodchází. Další setrvání firmy Kara v našem obchodním domě je zatím otázkou,“ prozrazuje ředitel marketingu.
Už při první pandemické vlně skončil v tomto centru Otto Berg, prestižnější značka pánského textilu, a kadeřnictví Clear. Nájemní smlouva jim skončila. Nyní spolupráci neobnovil ani Camp David. „A také společnost Innogy. V jejich případě byla ale zřejmě důvodem neprodloužení smlouvy potřeba větších prostor, které jsme jim nedokázali nabídnout,“ konstatuje Malý. Dodává, že prostory po Bergu pronajala Varyáda firmě s domácími potřebami Banquet.
Druhá a třetí vlna naopak neměla vliv na strukturu nájemců v nákupním centru Fontána. „Nějaké změny jsme zaznamenali při první vlně, nebylo to ale dramatické. Je to možná dáno i skladbou našich nájemců,“ poznamenává manažer Fontány Martin Nikodém.
Podle oslovených karlovarských realitních expertů se ovšem zatím pandemie neprojevila tak, že by stoupl počet nabízených obchodů. „Teď nemáme v nabídce žádný. Spíše máme převis nabídky kancelářských prostor. Jsou nyní nepronajatelné. Lidi si zvykli pracovat na home office,“ vysvětluje Jiří Brož z Loyd Reality.
Podle Martina Šímy z Dobrého bydlení je trh aktuálně zamrzlý. „Myslím si, že obchody k pronájmu budou ve velkém až na podzim. Nyní se snaží vlastníci udržet své nájemce zuby nehty, protože aspoň tak mají nějaký prospěch. Kdyby o ně přišli, obchod by jen těžko v současnosti pronajali,“ domnívá se Šíma.