Ekonomická krize kvůli pandemii má vliv i na obsazenost obchodů v nákupních centrech. Změny jsou i v těch karlovarských. Nejvíce je to vidět ve Varyádě, kterou některé značky opustily. Kdo ale zůstává, jsou paradoxně prodejny firem Blažek a Kara, které se aktuálně potýkají s velkými finančními problémy.

Obchodní domy zůstávají nyní i z jedné čtvrtiny neobsazené. "V Karlových Varech na tom nejsme až tak špatně jako třeba v Praze. V karlovarské Varyádě to je 5 až 6 jednotek, které jsme neměli obsazené,“ říká ředitel marketingu a komunikace Varyády Martin Malý. Pronajmout je podle něho nebude problém, protože už nyní jedná vedení firmy s možnými nájemci.

„Například se nám podařilo prodloužit nájem s firmou Blažek. Nastavili jsme takové podmínky, které byly pro obě strany výhodné. Je dobře, že Blažek z Varyády, ačkoliv je v insolvenci, neodchází. Další setrvání firmy Kara v našem obchodním domě je zatím otázkou,“ prozrazuje ředitel marketingu.

Obchody se opět otevřely, ale jen ty, které nabízejí zboží pro děti.
Oblečení pro miminko pašovali do Karlových Varů po pendlerech

Už při první pandemické vlně skončil v tomto centru Otto Berg, prestižnější značka pánského textilu, a kadeřnictví Clear. Nájemní smlouva jim skončila. Nyní spolupráci neobnovil ani Camp David. „A také společnost Innogy. V jejich případě byla ale zřejmě důvodem neprodloužení smlouvy potřeba větších prostor, které jsme jim nedokázali nabídnout,“ konstatuje Malý. Dodává, že prostory po Bergu pronajala Varyáda firmě s domácími potřebami Banquet.

Druhá a třetí vlna naopak neměla vliv na strukturu nájemců v nákupním centru Fontána. „Nějaké změny jsme zaznamenali při první vlně, nebylo to ale dramatické. Je to možná dáno i skladbou našich nájemců,“ poznamenává manažer Fontány Martin Nikodém.

Podle oslovených karlovarských realitních expertů se ovšem zatím pandemie neprojevila tak, že by stoupl počet nabízených obchodů. „Teď nemáme v nabídce žádný. Spíše máme převis nabídky kancelářských prostor. Jsou nyní nepronajatelné. Lidi si zvykli pracovat na home office,“ vysvětluje Jiří Brož z Loyd Reality.

Ze zahájení lázeňské sezony v roce 2019.
Mariánské Lázně sezonu ani letos slavnostně nezahájí, fontána ale začne zpívat

Podle Martina Šímy z Dobrého bydlení je trh aktuálně zamrzlý. „Myslím si, že obchody k pronájmu budou ve velkém až na podzim. Nyní se snaží vlastníci udržet své nájemce zuby nehty, protože aspoň tak mají nějaký prospěch. Kdyby o ně přišli, obchod by jen těžko v současnosti pronajali,“ domnívá se Šíma.