Tak jak stoupá počet automobilů vybavených klimatizací, tak stoupá i počet řidičů, kteří se učí o klimatizaci pečovat. Co vlastně klimatizace potřebuje a jak o ni pečovat, zeptali jsme se Arnošta Dontha z firmy Autoservice Garage.

Je vůbec třeba klimatizační zařízení kontrolovat?
Pro správnou funkčnost systému je třeba pravidelná údržba. Ta by se měla provádět nejméně 1x za 2 roky.

Máte informace o tom, kolik motoristů se o klimatizaci stará tak, jak je doporučeno?
Situace se sice stále zlepšuje, ale stále je to pouze asi třicet procent motoristů. Ostatní se spokojí s tím, že to zatím nějak funguje.

Co se může stát, když se servis klimatizace nedělá?
Klimatizační okruh je plněn speciálním plynem, který se i z těsného okruhu postupně ztrácí. Tím postupně klesá účinnost systému. Kompresor klimatizace a celý okruh jsou také promazávány speciálním olejem, který se časem vypaluje a je třeba ten starý odsát a nový doplnit ve správném množství. Pokud se tedy servis nedělá, může celý systém zkolabovat a oprava pak může být dosti nákladná.

Je pravda, že se v rozvodech vzduchu usazují plísně?
A nejenom plísně, ale též bakterie. Jedná se o průvodní jev provozu klimatizace. Sekundární systém rozvodu vzduchu je třeba pravidelně čistit a dezinfikovat. Usazují se v něm totiž plísně, které mohou mít za následek i zdravotní potíže. Bakterie se jmenuje „Legionella pneumophila", a pokud si motorista přečte, co tato bakterie může způsobit, tak si jistě nechá systém vyčistit.

Jak je servis náročný a jak nákladný?
Záleží na tom, jak rozsáhlou údržbu je třeba provést. Standardní čas pro servis primárního okruhu je cca 1 hodina a cena se pohybuje v rozmezí 500 – 800,-Kč. Pokud se dezinfikuje i sekundární okruh, tak se jedná o další hodinu a cena by neměla být vyšší než 500,-Kč.

Existuje ještě něco jako speciální nabídka servisu klimatizace?
Autoservis nabízí například ještě dezinfekci interiéru pomocí Ozonu O3. Nestabilní trojmocné molekuly kyslíku (O3) díky své silné oxidační síle ničí bakterie, plísně, houby, roztoče atd. Profesionální generátor ozonu s vysokou kapacitou tak po aplikaci přímo v interiéru vozu účinně odstraní veškerý zápach, např. i z cigaretového kouře nebo po domácích zvířatech. Ozon (O3) je nejsilnější oxidační prostředek, který má člověk k dispozici, a my jeho aplikaci nabízíme.

Jaké je vaše doporučení pro motoristy?
Pokud motorista chce, aby mu klimatizace sloužila dlouhodobě, bez nutnosti větších oprav, a pokud nechce, aby on sám nebo jeho děti ve vozidle vdechli životu nebezpečné bakterie, tak takový motorista na servis klimatizace jistě bude jezdit.