Firma Sokolovská uhelná se brání, že investuje desítky milionů do opatření, která mají tyto nepříjemné dopady těžby eliminovat.

Na redakci se anonymně obracejí čtenáři s tím, že se posledního půl roku zhoršují podmínky pro bydlení ve městě. Prý kvůli těžbě, která se přiblížila k městu. Lidé píší, že v posledním půlroce těžaři rozjeli i noční provoz, který je velmi hlučný. Mají také zjištěno, že hygiena již společnosti udělila pokutu, nic se však nezměnilo.

„S těžbou se zvýšila i prašnost, a to natolik, že se v létě nedalo ani větrat,“ napsali. Někteří z nich se podle svých slov obrátili i na své poslance.

Sokolovská uhelná oponuje, že do opatření na snížení prašnosti a hluku u Sokolova a Lomnice investovala v uplynulém roce desítky milionů korun.

„Jde o soubor opatření s cílem minimalizovat dopady těžby, která se přiblížila k oběma obcím, a navíc prochází poměrně složitou oblastí,“ řekl Pavel Francisko, člen představenstva Sokolovské uhelné.

„Vůbec nejdelší ochranná bariéra vyrostla v blízkosti lomu Jiří ve směru k sokolovské čtvrti Šenvert. Měří více než 600 metrů a dosahuje výšky až čtyři metry. V současné době pokračuje výstavba další 300 metrů dlouhé ochranné bariéry podél státní silnice, jejíž dokončení je plánováno do konce roku 2020,“ doplnil Francisko.

Byly zahájeny také práce na výstavbě ochranného valu a ochranné bariéry u Lomnice. Omezen byl prý i provoz technologie TC 2 u sídelních celků v nočních hodinách.

“Kromě stavebních opatření jsme ale udělali i řadu technických kroků,” uvedl Francisko s tím, že jedním z nich bylo například odhlučnění pohonů dvou poháněcích stanic. Stejně tak se dočkala odhlučnění i převodovka kolesa velkostroje KU800/12 nebo technologie pásových dopravníků. “V tomto případě jsme instalovali tlumící gumové pruhy nebo válečky s protihlukovou úpravou na vybrané linky pásových dopravníků a upravili jsme zařízení pro vyhlašování bezpečnostních signálů tak, aby byly dodrženy bezpečnostní předpisy, ale zároveň došlo ke snížení hlukové zátěže,” shrnul realizovaná protihluková opatření Francisko.

Souběžně s tím proběhla, podle těžařů, v těžební části Sokolovské uhelné realizace dalších opatření s cílem snížit prašnost jednotlivých technologií. Zahrnovala například odprášení přesypů na poháněcích stanicích pasových dopravníků. Doplní je pravidelný monitoring i zkrápění a úklid komunikací v těžební části a v obcích.