Více než čtvrt století čekali obyvatelé Lubence na Podbořansku, až se u nich začne stavět silniční obchvat. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) slavnostně zahájilo výstavbu pětikilometrového úseku dálnice D6 Praha Karlovy Vary, hotovo má být za tři roky. Uleví se nejen stovkám obyvatel Lubence od tranzitní dopravy, zlepší se i cesta řidičům mezi Prahou a Karlovými Vary.

„Byl jsem starostou Lubence od roku 1990. Už tehdy se obchvat připravoval. Teď jsme se konečně dočkali,“ řekl Bohumil Peterka z Lubence, jenž v obci dělal starostu 24 let. „O obchvatu Lubence se dlouhou dobu jen hovořilo, ale dlouho se nic nedělalo. Teď se začne stavět,“ uvedl při slavnosti ministr dopravy Dan Ťok.

Současná silnice I/6, zařazená do sítě mezinárodních silnic jako tah E48, spojuje hlavní město Prahu, Karlovarský kraj a Německo. Lubencem denně projedou tisíce osobních a nákladních aut. „Bydlíme přímo u silnice, za tu dobu už jsem si nějak zvykla. Ale bojím se o děti, když jdou do školy. Máme tu přechody, ale člověk nikdy neví, co se může stát,“ řekla Dana Ďurišová z Lubence.

Obchvat Lubence povede severně od obce. V místě křížení se silnicí do Podbořan vznikne mimoúrovňová křižovatka se dvěma kruhovými objezdy. Nová dálnice povede jen kousek od Lubence, aby se dodržely normy, lemovat ji bude kilometr protihlukových stěn. „Po cele délce obchvatu použijeme také nízkohlučný asfalt,“ sdělil ředitel karlovarské správy ŘSD Lukáš Hnízdil. Součástí obchvatu budou dva několik set metrů dlouhé mosty přes údolí potoka Blšanky, stavebně nejnáročnější část ale čeká na východním okraji Lubence u bývalé porcelánky. Tam dálnice povede právě kvůli hluku v hlubokém koridoru lemovaném zdmi a protihlukovou stěnou.

Obchvat Lubence postaví společnosti Swietelsky a Strabag, mezi 13 uchazeči vyhrály výběrové řízení s cenou 1,038 miliardy korun bez DPH. „V roce 2010 by obchvat Lubence vyšel přes dvě miliardy. Nyní stavíme dálnice o polovinu levněji. Chceme toho využít a rozestavět co nejvíc úseků,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Za nižšími cenami obecně stojí vyšší konkurence mezi stavebními firmami.

Přímo na obchvat Lubence má Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) pro letošek připraveno 260 milionů korun. „Stavba je navržena k financování z operačního programu doprava, výše podpory může dosáhnout až 60 procent,“ vysvětlil ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. V současné době je dálnice D6 hotová mezi Prahou a Novým Strašecím, mezi Karlovými Vary a Chebem, hotový je krátký úsek mezi Lubencem a Bošovem. Nedávno se začaly stavět dva úseky mezi Novým Strašecím, Řevničovem a Krušovicemi ve středních Čechách. A nyní obchvat Lubence v Ústeckém kraji. Stále chybí zahájit výstavbu šesti desítek kilometrů dálnice ve Středočeském, Ústeckém a Karlovarském kraji.

„Probíhá intenzivní příprava všech zbývajících osmi úseků D6, které chceme začít stavět během následujících pěti let,“ řekl generální ředitel ŘSD. V takovém případě by kompletní dálnice D6 byla hotová kolem roku 2026. „Je ale mnoho faktorů, které termíny mohou ovlivnit. Otázkou je, zda budou peníze na stavbu nebo zda se podaří včas vykoupit potřebné pozemky,“ dodal Jan Kroupa. Nejdál v přípravě jsou úseky ve středních Čechách u Krupé, Hořesedel a Hořovic.

„Teď budu mít ve své kanceláři tři kladívka ze slavnostních zahájení výstavby úseků dálnice D6. Osm mi jich bude ještě chybět. Doufám, že se brzy zahájí výstavba i dalších úseků. Pro Karlovarský kraj je dálnice D6 klíčová,“ řekla Jana Vildumetzová, hejtmanka Karlovarského kraje.