Až vyrazí ve středu 1. září děti do lubenecké základní školy, poznají změnu na první pohled. Z obce na jihu Ústeckého kraje téměř zmizela auta. V úterý 31. srpna se u Lubence otevřel silniční obchvat, který severně od obce s 1 300 obyvateli vyrostl v rámci výstavby dálnice D6 Praha – Karlovy Vary – Cheb. První auta na něj vjela kolem půl třetí odpoledne, pokles intenzity dopravy byl okamžitě znát.

„Lubencem projíždělo osm až deset tisíc aut denně. Po otevření obchvatu se už lidé nemusí bát přejít silnici,“ řekl při slavnostním aktu premiér Andrej Babiš.

Stavba dálnice na jihu Podbořanska trvala od jara roku 2018. „Součástí nového pětikilometrového obchvatu jsou čtyři mosty, tři nadjezdy a čtyři protihlukové stěny o celkové délce jednoho kilometru. Díky vyloučení tranzitní dopravy z Lubence se podstatně zmenší vliv hluku a exhalací na obyvatele a vibrací na budovy. Pro řidiče je jízda po nové dálnici výrazně bezpečnější a plynulejší,“ vypočetl generální ředitel ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Hlavní vlakové nádraží v Žatci
Oprava hlavního nádraží v Žatci nabrala skluz, práce budou rozsáhlejší

Ke stavebně nejsložitějším částem nové dálnice u Lubence patřila dvojice mostů přes říčku Blšanku, kvůli finančním úsporám padlo před lety rozhodnutí o jejich zkrácení. 

Složité bylo také zahloubení dálnice na okraji Lubence ve směru od Prahy. Celkem vzniklo 115 stavebních objektů.

Dálnice D6 spojí Prahu, Karlovy Vary a Cheb. V současné době chybí dostavět osm úseků s celkovou délkou 63 kilometrů. Jak je dálnice důležitá, ukázala shodou okolností úterní odpolední tragická nehoda na Karlovarsku. Při čelním střetu dvou aut zahynul muž. Jen v srpnu na téže silnici zemřeli další dva dospělí a dvě děti.

Kolem Lubence vede nový obchvat, jenž je součástí dálnice D6 Praha – Karlovy Vary. Ihned po jeho otevření došlo v obci k výraznému poklesu počtu projíždějících aut.Kolem Lubence vede nový obchvat, jenž je součástí dálnice D6 Praha – Karlovy Vary. Ihned po jeho otevření došlo v obci k výraznému poklesu počtu projíždějících aut.Zdroj: Deník/Petr Kinšt

Vládní představitelé i zástupci ŘSD v úterý opět nešetřili sliby, jak bude dálnice dostavěna co možná nejrychleji. „Ještě letos chceme začít stavět u Krupé na Rakovnicku a v příštím roce navazující úseky u Hořesedel a Hořoviček. Zbylých pět částí bychom rádi začali v roce 2023, aby dálnice byla do roku 2026 v Karlových Varech,“ nastínil Mátl. Zmíněné termíny ale mohou ohrozit prodlevy s přípravou, hlavně s výkupy pozemků. A jako v případě úseku u Krupé také třeba protahující se výběrové řízení na zhotovitele.

Jak zaznělo při otevření obchvatu Lubence, peníze na dálnici D6, kvůli kterým se před lety její stavba i příprava zastavily, nebudou problém. „V příštím roce půjde ze státního rozpočtu rekordních 130 miliard do dopravní infrastruktury,“ sdělil ministr dopravy Karel Havlíček.

Na dálnici D6 navíc významně přispívá Evropská unie. „Obchvat Lubence byl z 85 procent financován z jejích zdrojů. Do dálnice D6 dala Evropská unie přes deset miliard,“ připomněla vedoucí zastoupení Evropské komise v ČR Dana Kovaříková.

Chátrající zámek v Postoloprtech.
Turistika, komerční prostory, byty. Plány se zámkem mají v Postoloprtech velké

Význam D6 jako hlavního evropského tahu, je současně mezinárodní silnicí E48, se ještě zvýší. „Před pár dny jsme se dohodli s německou stranou, že od Bayreuthu k nám na hranici postaví čtyřproudovou silnici. Můžeme tak dálnici u Chebu protáhnout, čímž se D6 plnohodnotně napojí na německou dálniční síť,“ připomněl ministr Havlíček.

Obchvat Lubence navázal na v roce 2015 zprovozněný úsek u Bošova u hranice Karlovarského kraje. Dálnice D6 je nyní hotová mezi Prahou a Krušovicemi na Rakovnicku a mezi Karlovými Vary a Chebem. Na jihu Ústeckého kraje je po otevření obchvatu Lubence v provozu zhruba desetikilometrový úsek. Na něm nemusí mít řidiči osobních aut dálniční známku. Se zpoplatněním D6 na Podbořansku se počítá až po spojení s částí dálnice ve směru od Prahy. V budoucnu má u Lubence vyrůst sídlo dálniční policie a správy a údržby silnic.