Zbylé tři čtvrtiny bude dopravcům doplácet stát, každý rok to znamená 5,83 miliardy z rozpočtu, tento rok to kvůli platnosti od září bude 3,26 miliardy z rozpočtové vládní rezervy. Děti do šesti let budou jezdit zadarmo. Slevu na jízdném využijí vybraní cestující v meziměstské dopravě, jde tedy hlavně o linkové autobusy a vlaky.

Na nejdelší trase, kterou největší autobusový dopravce v kraji provozuje, zaplatí vybraní cestující 9 korun. „Stále také platí sleva 5 procent na obyčejném jízdném, pokud ji cestující uhradí Čipovou kartou AKV,“ doplnil výkonný ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary Zdeněk Suchan. Všichni regionální dopravci potvrdili, že slevy od 1. září budou zavádět bez výjimek na všech linkách, a to i o prázdninách.

Pravidla, která stanovila vláda pro nové slevy, se městské dopravy netýkají. Do určité míry to však nabourává dlouholetou snahu některých krajů o integraci dopravy. V integrované dopravě je cestujícím jedno, zda cestují vlakem, linkovým autobusem nebo MHD. Například v Olomouckém kraji města slevu na regionální dopravu v městské dopravě vyrovnají. „Brali jsme to tak, že jsme součástí integrovaného systému Olomouckého kraje a měli bychom na slevy přistoupit,“ řekla Deníku mluvčí prostějovského magistrátu Jana Gáborová.

Některé městské dopravní podniky situaci řeší také tím, že linky prodlouží, a z autobusů se tak stávají příměstské autobusy, ve kterých sleva hrazená státem platí. Takové počínání se ale podle E15.cz nelíbí Ministerstvu dopravy. „Pokud se kraje spolu s městy snaží do státních slev zapojit určitou část MHD uměle, je to v rozporu s původními cíli,“ uvedla mluvčí rezortu Lenka Rezková.

Karlovy Vary nejsou součástí integrované dopravy, a proto o zavedení nových slev zatím neuvažují. „V městské dopravě platí stávající slevy, které hradí město. Studenti do 19 let jezdí za 365 korun za rok, důchodci nad 65 let to mají stejně,“ uvedla mluvčí karlovarského magistrátu Helena Kyselá.

Městskou dopravu v Sokolově, v Chebu a Aši provozuje společnost Autobusy Karlovy Vary a města jsou v integrované dopravě kraje. Zatím zde nové slevy také platit nebudou. „Slevy se nevztahují na městské dopravy, kde o tarifu rozhodují orgány měst, která dopravu objednávají,“ upřesnil Suchan. V městech po kraji ale fungují slevy, které hradí daná města, stejně je tomu i v Mariánských Lázních, nová pravidla se městské dopravy nedotknou. Například v Chebu od 1. srpna jezdí cestující, děti, studenti a důchodci, zadarmo díky projektu MHD ZADARMO, cílem projektu je snížení počtu automobilů ve městě a jeho výsledky by měly být známé po půl roce od zavedení.

Děti od 15 do 18 let a důchodci nad 65 let se při využívání nových slev musí prokazovat například občanským průkazem, aby svůj věk dokázali. Starší studenti do 26 let se potom prokazují studentským průkazem od dopravce, nebo průkazem ISIC. Dopravci však doporučují už dětem od 10 let, aby si stávající žákovské průkazy ponechaly, kdyby řidič nebo revizor zpochybnil jejich věk.

Stát každoročně dopravcům uhradí 75 procent jízdného, jde předběžně o necelých šest miliard. Setkává se to s kritikou opozice. „Takže pokud vláda chce šetřit (což by určitě měla), tak doporučuji nezavádět populistickou slevu na jízdné a určit si ve fiskální politice priority. Rozumím, že tohle se prodává těžko, ale projevit elementární míru zodpovědnosti by vláda měla,“ uvedla na svém Twitteru například poslankyně Markéta Adamová (TOP09).

Adéla Petřeková