VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Toxické kaly z ostravských lagun se spalují na Sokolovsku

Ostrava – Problém ostravských lagun už nezajímá jen obyvatele města, které největší ekologická zátěž v zemi sužuje už několik desítek let. Velkým tématem je nově také na Sokolovsku v severních Čechách.

13.3.2018
SDÍLEJ:

Toxické kaly z ostravských lagun se spalují na Sokolovsku.Foto: Deník / Uher Aleš

Podle zjištění Radiožurnálu se bude toxický odpad likvidovat v areálu společnosti Sokolovská uhelná ve Vřesové. Přípravu technologie na spalování kalů už společnost potvrdila.

Mezi tamními obyvateli vesnice s 530 obyvateli vyvolala zpráva zděšení a vcelku logické obavy. „O tom, že by se to mělo pálit u nás, vůbec nic nevím. Vadí nám, že jsou to nebezpečné druhy odpadů,“ řekl Radiožurnálu místostarosta Vřesové Vlastislav Hlávka.

Toxické kaly z ostravských lagun se spalují na Sokolovsku.

Sám přitom společnost Sokolovská uhelná pochválil, jak se v minulosti postavila k problému zlepšení životního prostředí v okolí vesnice. „Vím, jak to tady vypadalo před 30 lety, a vím, jak to vypadá dnes.

Příroda se o hodně zlepšila, takže si myslím, že dělají hodně pro to, aby se ovzduší u nás zlepšovalo. Můj subjektivní názor je takový, že to je krok zpátky,“ uvedl Radiožurnálu Vlastislav Hlávka, kterému nejvíce vadí, že obec se o spalování dozvěděla až z médií.

Více ale podle všeho učinit nemůže. Povolení vydal krajský úřad. Firma AVE, která ropné kaly z Ostravy odváží, si stojí za tím, že nepochybila. „Dodržujeme všechny zákony, všechno děláme tak, jak se má. Koncové zařízení kvůli možným spekulacím zveřejníme až s prvním odvozem kalů,“ řekla Radiožurnálu mluvčí společnosti Ave Pavla Ivácková.

Ostravské laguny jsou pozůstatkem výroby ropných produktů, zejména ale odpadu z recyklovaných vyjetých motorových olejů společnosti Ostramo. Tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku. V roce 1996 se k likvidaci zavázal stát. Loni město Ostrava oznámilo, že zakázku na likvidaci získala už zmiňovaná pražská společnost AVE (AVE CZ odpadové hospodářství, s. r. o.), která má podle uzavřené smlouvy s garantem, jímž je státní podnik DIAMO, vytěžit a zlikvidovat celkem 91 562 tun kalů za cenu 429 milionů korun.

Definitivní vyřešení problémů s lagunami z Ostrama bude trvat ale ještě dalších devět let. I přesto, že s tím nesouhlasí město Ostrava. Před dvěma měsíci to zmínila náměstkyně primátora Kateřina Šebestová s odkazem na harmonogram státního podniku DIAMO. „Ten počítá s uskutečněním sanace území v letech 2022 až 2026. Pak mají následovat koncové úpravy lokality. Dokončení sanace podzemních vod je naplánováno až v roce 2027. A toto nám připadá neúnosné,“ uvedla Šebestová. Ostrava chce podle jejích slov maximálně zkrátit dobu, do kdy bude areál někdejší chemičky a rafinerie olejů pro město i jeho obyvatele nevyuživatelný.

Postup úpravy odpadů v lagunách
1. přetěžení surových kalů z laguny R3 do zavápňovací jímky
2. míchání s páleným vápnem aplikovaným speciální frézou
3. třídenní zrání (neutralizování) směsi kalů a vápna v jímce
4. přesun směsi na manipulační plochu a k místu nakládky (provzdušnění materiálu při nakládání urychluje proces zrání)
5. transport směsi na meziúložiště v prostoru laguny R1 v areálu
6. finální úprava bagry s třídicími lžícemi na využitelný odpad
7. nakládka upravených kalů a jejich odvoz k energetickému využití (likvidaci spálením)

Olejové laguny vznikaly v Ostravě od roku 1888

Pozůstatky výroby ropných produktů, zejména ale odpad z recyklovaných vyjetých motorových olejů, tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku.

JAKÁ JE JEJICH HISTORIE?
● V roce 1888 založil vídeňský průmyslník Max Böhm společně s bankovním domem M. Torsch a Söhne komanditní společnost Ostrauer Mineralöl-Raffinerie. Továrnu začali stavět nedaleko přívozského nádraží v místech, kde v minulosti bývaly rozsáhlé rybníky. Hlavním produktem nové firmy byl především petrolej potřebný do tehdejších osvětlovacích lamp. Těsně před první světovou válkou, v době, kdy podnik již vyráběl vedle petroleje benzin, mazací oleje, parafin a asfalt, Max Böhm svůj podíl prodal. Od roku 1921 byla přívozská rafinerie převedena na holandskou petrolejářskou společnost.
● Po obsazení Ostravy německou armádou nastal v přívozské rafinerii prudký obrat. Provozy byly modernizovány a rozšířeny pro potřeby války, vyráběl se zde především letecký benzin, mazací oleje pro tanky, auta a hlavně letadla. Při bombardování Ostravy v roce 1944 ani při osvobozovacích bojích nebyla zdejší rafinerie poškozena a jako jediná v Československu mohla hned po válce vyrábět pohonné hmoty a oleje. Ropa se dovážela z Rakouska, Rumunska a Íránu.
● V dalších letech se zde vyráběly nejlepší mazací oleje v celé republice. Mezitím ale vyrostly obrovské komplexy na zpracování ropy: Slovnaft v Bratislavě a Chemické závody v Litvínově. V Ostravě se tak recyklovaly použité motorové oleje. Zlom nastal v roce 1981, kdy se v této rafinerii přestala zpracovávat ropa. Odpady skladované za celou dobu činnosti podniku se ukládaly do kalových rybníků, které jsou v současné době nejhorší ekologickou zátěží v Evropě.
Situaci ještě zhoršily povodně v roce 1997, kdy voda z řeky Odry zalila i celý areál podniku Ostramo-Vlček. V roce 2001 byly v Přívoze naměřeny v ovzduší nejvyšší koncentrace vysoce jedovatých polychlorovaných bifenylů (PCB) v republice, přičemž jejich původ nebyl do dneška odhalen.
● Po roce 1989 nastalo handrkování o to, kdo má olejové laguny odstranit, ale hlavně kdo bude tento očistný proces platit. V roce 1996 se k likvidaci zavázal stát. Loni město oznámilo, že zakázku na likvidaci získala pražská společnost AVE CZ odpadové hospodářství, která má podle uzavřené smlouvy s garantem, kterým je státní podnik Diamo, vytěžit a zlikvidovat celkem 91 562 tun kalů za cenu 429 milionů korun. Likvidace kalů by měla být dokončena do roku 2020. (au, sn)

Autor: Aleš Uher

13.3.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 17 000 Kč Úředníci ve skladech Expedient/ka na cukrárně. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Noční provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Hlavní 127, 352 01 Aš. Pracovní poměr na dobu neurčitou. Nástup možný ihned. Pracovní doba: noční provoz (19:30-4:00 h). Požadujeme: praxe v oboru vítána. Nabízíme: naturální výhody, příspěvek k penzijnímu fondu. Kontakt pro zájemce: telefonicky anebo e-mailem anebo osobně na adrese Truhlářská 7, 350 02 Cheb (6:00-14:30 h).. Pracoviště: Tritia spol. s r.o. -009, Hlavní, č.p. 552, 352 01 Aš 1. Informace: Marie Černá, +420 739 534 016,739 533 992. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 12 200 Kč Pomocní dělníci ve výrobě Pomocný/á dělník/ce v textilní výrobě. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Místo výkonu práce: Blanická 74, 350 02 Cheb. Pracovní poměr na dobu neurčitou. Pracovní úvazek 38,75 hod/týdně. Pracovní doba: 6:00-14:00 h, 14:00-22:00 h. Náplň práce: ruční a strojní výroba mikrofázových čisticích prostředků. Kontakt pro zájemce: osobně na adrese pracoviště (Út a Čt 10:30-11:30 h).. Pracoviště: Lamontex a.s. -002, Blanická, č.p. 74, 350 02 Cheb 2. Informace: Lenka Eršeková, +420 354 437 353. Obchod - Obchod Ostatní pomocní pracovníci 13 500 Kč Pomocní pracovníci obchodního provozu Pomocní pracovníci obchodního provozu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Místo výkonu práce: prodejna 42c, Selbská 1204/9, 352 01 Aš. Pracovní poměr na dobu neurčitou. Požadujeme: znalost vietnamského jazyka výhodou. Nabízíme: dotovaný oběd. Kontakt pro zájemce: telefonicky (volat každý čtvrtek 16:00-18:00 h) anebo e-mailem.. Pracoviště: Quangphucau.xakieu s. r. o. -002, Selbská, č.p. 1204, 352 01 Aš 1. Informace: Pham Hai Duc, +420 602 525 690. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 18 000 Kč Prodavači ostatního zboží v prodejnách Prodejce/kyně osobních a užitkových vozidel značky Renault a Dacia. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Truhlářská 2300/1, 350 02 Cheb. Pracovní poměr na dobu neurčitou. Pracovní doba: Po-Pá 8:00-17:00 h. Náplň práce: aktivní oslovení a následná péče o příchozího potenciálního klienta (zjištění důvodu návštěvy a potřeb klienta, následná prezentace modelů, učinění konkrétní nabídky automobilů), postupné vytváření si vlastního portfolia klientů, tvorba cenových nabídek, návrhu financování, pojištění, nabídky příslušenství, prodej vozu od začátku do konce, kontrola a zajištění perfektního stavu vystavovaných a předávaných vozů, péče o stávající klientelu (zajištění potřeb, dotazy na spokojenost, příp. obměna vozidla), aktivní účast na každoměsíčním vytváření lepších podmínek prodeje, na marketingových aktivitách pro podporu prodeje vozů soukromým osobám i firemním klientům. Pracovní doba: 08,00 -17,00 hod. Požadujeme: řidičský průkaz sk. B, znalost práce na PC, orientace na trhu automobilového průmyslu, vztah k obchodní činnosti, vynikající slovní i písemný projev, perfektní komunikace s lidmi, uctivý a férový přístup ke klientovi, zaměstnavateli a kolektivu, časová flexibilita, loajalita, poctivost, proaktivní a samostatný přístup k práci, ochota a zájem učit se nové věci. Nabízíme: stravenky, služební telefon, prémie při splnění cílů. Kontakt pro zájemce: telefonicky (volat Po-Pá 8:00-16:00 h) anebo e-mailem.. Pracoviště: Primo car cheb s.r.o. -001, Truhlářská, č.p. 2300, 350 02 Cheb 2. Informace: Jitka Bělohoubková, +420 724 084 141.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda osobního auta na dálnici D6.

Nehoda osobního auta na dálnici D6 v pondělí omezila provoz

Ilustrační foto

Chodov hospodařil s vysokým přebytkem

Bookstart má nadšenou odezvu mezi maminkami

Loket - Podporovat vztah ke čtení u té úplně nejmladší generace a současně dovést i jejich rodiče k pochopení významu čtenářských dovedností pro rozvoj jejich dítěte i jeho budoucnost, to jsou hlavní cíle mezinárodního projektu Bookstart. Jednou z knihoven, které se do něj zapojily, je ta loketská.

Na start běhu se postavili dokonce dvouletí pidižvíci

Loket - Sotva začali někteří z nich chodit, už stojí na startu a vyrážejí na své první závody běžecké. Sice s maminkou nebo tátou za ruku, ale jinak jsou to závodníci se vším všudy, i s číslem na prsou.

ON-LINE: Ptejte se Jindřicha Čermáka

Karlovy Vary - Využijte jedinečné možnosti a ptejte se Jindřicha Čermáka, kandidáta komunálních voleb za Českou pirátskou stranu.

Plavání s policejními želízky a vrhání slaměného balíku v sukni: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 22. až 23. září 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT