Výsledky průzkumu ukazují, že většina dětí od šesti do sedmnácti let na počítači stráví tři až šest hodin denně. „Nejčastěji hrají online hry, jsou na sociálních sítích nebo sledují videa na serveru YouTube,“ vyjmenoval vedoucí centra prevence Jan Veselý.

Rodiče si přitom většinou myslí, že děti čas na počítači tráví učením. „Studijní informace však na síti hledá jen třináct procent dětí,“ vyčíslil Veselý.

Odborníci zároveň varují před netolismem, což je chorobná závislost na virtuálních drogách. O jeho rizicích přednášejí i na školách, kde je o besedy s žáky i rodiči velký zájem. „Netolismus silně ohrožuje především děti a mládež. Tento pojem podle našich dat znají tři čtvrtiny rodičů. Ví také o zdravotních problémech, které může taková závislost způsobit, jako bolesti hlavy a zad, obezitu nebo nemoci očí,“ řekl Veselý.

Trávit více hodin u počítače je riziko i podle brněnské dětské psycholožky Lucie Kotkové. „Ke správnému vývoji dítěte je třeba řada různorodých činností, mělo by chodit ven, sportovat, mluvit s vrstevníky. Rodiče by měli mít přehled, co na počítači školáci dělají a zajímat se, povídat si s nimi. Pokud už jim přístup na internet zakáží, musí vysvětlit, proč. Je také třeba, aby šli příkladem a netrávili všechen čas s mobilem v ruce,“ uvedla.

Například hraní her má však podle ní i svá pozitiva. „Děti se mohou zlepšit v angličtině, trénovat postřeh, řada her má i vzdělávací charakter. S rozvojem informačních technologií je i větší nabídka, takže má dítě daleko víc možností, co na počítači dělat,“ míní.

Problém s elektronikou u dětí pozoruje Jan Mikulášek z Brna. „Jsou pořád na mobilu, syn tam třeba neustále hraje hry a sleduje youtubery,“ okomentoval.

Jana Šťastná z Brna naproti tomu svému synovi zatím chytrý telefon koupit neplánuje. „Je mu devět, takže si myslím, že to ještě není potřeba. Dětství tak tráví venku s kamarády, malováním, nebo stavěním z lega, a to je podle mě správné,“ nastínila.

Problémy v souvislosti s používáním notebooků či mobilů zatím nezaznamenali na brněnském Gymnáziu Matyáše Lercha. „Trendu notebooků ve třídě se nedá zabránit. Studenti často dostávají online úkoly nebo odkazy na zdroje, se kterými poté pracují ve výuce. Je ale rozdíl používat počítač takhle a ležet celý den na Facebooku a nedělat nic užitečného,“ sdělil ředitel školy Petr Kovač.

RŮŽENA MACHÁLKOVÁ
JAN VOSTAL