V květnu vláda oznámila, že by v rámci daňového balíčku přeřadila noviny do 21procentní sazby. Tím by se Česká republika stala v Evropě unikátem, protože takto vysokou daň nikde neplatí. V některých zemích, například ve Velké Británii, je daň z přidané hodnoty na noviny dokonce nulová.

Podkopání žurnalistiky

„Situace ohledně vyšší DPH na noviny na mě působí dost zvláštně. Zatímco v zahraničí můžeme vidět snahy kvalitní a nezávislou žurnalistiku podporovat, u nás to, nejen kvůli zvýšení DPH, zřejmě nabralo jiný směr,“ míní například analytik dezinformací Roman Máca.

Vydavatelé upozorňují na další důsledky tohoto kroku. „Deníky byly a jsou pro čtenáře kotvou, jak se vyznat v dezinformacích na internetu. Vláda tuto kotvu lidem může navýšením DPH vzít,“ varovala předsedkyně správní rady Unie vydavatelů Libuše Šmuclerová.

Generální ředitel VLM Vít Nantl
Noviny mají obrovský smysl, říká generální ředitel Vltava Labe Media Vít Nantl

Podle zprávy bezpečnostního centra Evropské hodnoty působilo jen loni na českém internetu 39 dezinformačních webů, které vydaly přes 126 tisíc článků. Na druhou stranu jejich počet postupně klesá, mimo jiné i kvůli tomu, že některé z nich byly loni zablokovány. Mezi nimi například Sputnik, který je financován z ruských vládních zdrojů.

Takto v debatě Deníku premiér Petr Fiala obhajoval vyšší DPH na tištěné noviny:

Zdroj: Deník

Sociální sítě jako zdroj bludů

Jenomže dezinformátoři si našli jiné kanály, jak své názory k lidem dostat. „Spousta konzumentů se přesunula na sociální sítě, takže si myslím, že počet webů neporoste. I když je to těžké předpovídat,“ uvedla spoluautorka zprávy a analytička Evropských hodnot Veronika Krátka Špalková.

Dezinformační scéna v ČRDezinformační scéna v ČRZdroj: Deník_

To v podstatě potvrdil i Máca. „Trend popularity dezinformačních webů je dlouhodobě klesající. Pomyslný rybník jim vypouští různí pseudovlastenci vysílající živé videopřenosy na sociálních sítích a roste také popularita dezinformačních kanálů na síti Telegram. Dá se říci, že doba nejvyšší popularity dezinformačních webů je už přežitá,“ přiblížil.

Předsedkyně správní rady Unie vydavatelů Libuše Šmuclerová
S krachem novin padne i poslední hráz proti dezinformacím, varuje Šmuclerová

Deník proti fake news.Deník proti fake news.Zdroj: DeníkKaždopádně případný zánik novinových titulů kvůli vyššímu DPH by podle Špalkové snížil možnosti, odkud by lidé mohli informace čerpat, na což upozornila i Šmuclerová. „Hrozí tak zvýšená konzumace zpráv z internetu, kde technologické platformy žádnou zodpovědnost za obsah na internetu nenesou a nemají,“ upozornila Šmuclerová.

Máca dodal, že hrází proti dezinformacím je vzdělaná a vůči lžím a manipulacím odolná společnost. „Pro budování takové společnosti je zásadní role kvalitních a nezávislých médií,“ shrnul.