Domácnosti teď nejvíce řeší, jak se vyrovnat s nižšími výdělky. Pouze minimum domácností bylo na pokles příjmů připraveno. Tudíž se rozhodli začít šetřit a to především na jídle a hygieně. K tomu využívají reklamní letáky, které jim šetří jednak peníze, ale i čas.

„35 % lidí přiznalo, že teď musí šetřit na jídle a hygieně. Lidé potřebují ušetřit, ale nechtějí se v jídle šidit, a letáky jim pomáhají vejít se do napjatého rozpočtu. Hlavně rodiny s dětmi a důchodci si díky nim mohou dovolit nakoupit kvalitní potraviny, ale za nižší ceny," vysvětluje Petr Sikora, ředitel České distribuční.

Cena rozhoduje

„Epidemie koronaviru má na řadu obyvatel již nyní nepříznivé ekonomické dopady. Vnímáme proto, že řada zákazníků začíná být výrazně citlivější na cenu, než tomu bylo v minulosti. Nabídkou akčního zboží proto vycházíme vstříc potřebám zákazníků. Očekáváme, že v blízké budoucnosti bude při rozhodování  vedle kvality či lokálního původu hrát cena ještě větší význam. Budeme tedy dělat maximum pro to, aby u nás zákazníci i v této náročné době dostali zboží za co nejvýhodnější ceny," říká Tomáš Kubík, mluvčí obchodního řetězce Penny Market.

Velká část Čechů také začala přemýšlet nad tím, co kupují. I k tomu využívají nákupní letáky, podle kterých si z pohodlí domova připraví podrobný nákupní seznam a v prodejně tak stráví mnohem méně času.

„72 % lidí v dotazníku uvedlo, že si doma připravují nákupní seznam. Třetina z nich si dělá dokonce podrobný seznam podle letáků," uvádí Sikora.

„Díky tomu si mohou nejen vybrat potraviny za výhodné ceny, ale také ušetřit čas v prodejně, což bylo důležité hlavně v době, kdy se lidé báli nakažení virem," dodává.

 „Leták je pro nás hlavní komunikační nástroj. Vychází vždy jednou týdně a je platný od středy do úterý následujícího týdne. Zákazníci mají možnost zvolit si i variantu newsletteru do mobilního telefonu. Zákazníci jsou zvyklí si doma v klidu vybrat ať už místo nákupu, tak i sortiment, který je zajímá. Mohou si svůj nákup doma naplánovat a promyslet. V samotném obchodě je potom jejich nákup jednodušší a rychlejší. I v případě samotného letáku je pro nás důležitá udržitelnost a odpovědný přístup k životnímu prostředí. Při jeho tisku se používá výhradně papír certifikovaný FSC, což je zkratka pro Forest Stewardship Council - environmentálně zodpovědné, sociálně přínosné a ekonomicky životaschopné obhospodařování lesů a zpracování dřeva," dodává Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu.

Slevy z letáků

Koronavirová krize dopadla nejvíce na střední generaci, která se rázem stala ekonomicky nejohroženější skupinou. Snížení příjmů se nejvíce dotklo lidí ve věku 35-44 let.

„Rychlým řešením, jak vyjít s ochuzeným rozpočtem a přitom nakupovat kvalitní potraviny, jsou slevy a výhodné nabídky z letáků," vysvětluje Petr Sikora, ředitel České distribuční.

Za typické čtenáře letáků jsou považováni senioři, ale i to se v době koronaviru změnilo. Letáky a akční nabídky začaly mnohem více zajímat právě střední generaci, která začala mnohem více využívat i letákový speciál Deníku, který najdete ZDE.

„Z předchozích průzkumů víme, že senioři letáky čtou a rádi podle nich nakupují. V tomto průzkumu je předstihla střední generace. Roli pravděpodobně sehrálo to, že senioři neměli výpadek příjmů, kdežto lidé ve středním věku museli šetřit více než dříve. Navíc byli senioři zdravotně nejvíce ohroženou skupinou, a proto častěji zůstávali doma. Jejich blízcí se je snažili chránit a nakupovali jim,“ vysvětluje Sikora.