„Institut sdíleného pracovního místa by měl umožnit lepší sladění pracovního a rodinného života zaměstnance,“ uvedl Miroslav Šperka z právní poradenské skupiny V4 Legal. Využít jej mohou například zaměstnavatelé, kteří nemohou kvůli charakteru práce vytvářet místa se zkráceným pracovním úvazkem.

„Je to další způsob, jak můžeme podpořit rodiny,“ souhlasí ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD).

Senioři a peníze - Ilustrační foto
"Jsme možná staří, ale ne hloupí". Dejte pět tisíc potřebným, vyzývají důchodce

Zaměstnanci, kteří budou pracovní místo sdílet, si mohou předem sami rozvrhnout pracovní dobu do směn. Každý však bude muset během takzvaného „vyrovnávacího období“ – nanejvýš čtyř týdnů - odpracovat patřičný počet pracovních hodin. Naopak žádný z nich nesmí stanovený počet pracovních hodin překročit.

Podle odborníků je nevýhodou nutnost důkladně připravit podmínky předávání práce, úkolů a jejich kontrolu. „Proto předpokládáme, že se použití této novinky uplatní na méně náročné profese,“ míní advokát PwC Legal Petr Glogar.

Nárok podle hodin

Druhá změna, kterou novela zákona od ledna přináší, se bude týkat všech zaměstnanců. Zásadním způsobem se mění způsob výpočtu nároku na dovolenou. Nově se bude přepočítávat ne podle pracovních dní jako dosud, ale podle odpracovaných hodin. Důvodem je snaha zajistit spravedlivější čerpání dovolené pro zaměstnance, kteří mají svou pracovní dobu rozvrženou nerovnoměrně.

Stavba - Ilustrační foto
Od roku 2021 si lidé připlatí za nový dům i opravy. Kvůli tužším normám

Pokud zaměstnavatel umožní převést do příštího roku případnou nevyčerpanou dovolenou z letoška, bude ji zaměstnanec ještě čerpat po dnech. „Pokud by zaměstnavatel i tuto dovolenou počítal podle nových pravidel v přepočtu na hodiny, vystavuje se například u zaměstnanců s nerovnoměrným rozvržením pracovní doby riziku, že zaměstnanci poskytne méně dovolené, než na kterou má nárok,“ upozornil advokát PwC Legal Miloš Sochor.

Novela zákoníku se naopak vůbec netýká aktuálního tématu, které v době koronavirové krize trápí mnoho zaměstnavatelů i pracovníků. Nijak totiž neupravuje podmínky pro stále častěji využívanou „home office“, tedy práci z domova.